Przewody hamulcowe to elementy układu hamulcowego, których prawidłowe działanie jest niezwykle istotne dla sprawnego działania hamulców. Dlatego też stan przewodów hamulcowych powinien być zawsze kontrolowany podczas okresowego badania technicznego pojazdu lub podczas przeprowadzania napraw w układzie. Co grozi przewodom hamulcowym i kiedy zaleca się ich wymianę na nowe?
Przewody układu hamulcowego pracują w stosunkowo trudnych warunkach eksploatacyjnych, gdyż umieszcza się je fabrycznie pod podwoziem. Sezon jesienno-zimowy powoduje bardzo duże zasolenie przewodów układu hamulcowego, które dużym stopniu przyspiesza postępowanie procesów korozyjnych. Ponadto podwozie jest bardzo wilgotne, co także nie ma dobrego wpływu na stan przewodów hamulcowych.
Nie istnieje sztywna reguła, która nakazywałaby wymiany przewodów hamulcowych na konkretnym etapie eksploatacji samochodu. Zasada jest stosunkowo prosta – należy systematycznie sprawdzać stan samochodowych przewodów hamulcowych. Trzeba zwrócić uwagę na pęknięcia, korozję, przetarcia i ewentualne wycieki. Jeżeli przewody hamulcowe dopada zużycie, należy je jak najszybciej wymienić na nowe.
Uwaga: Przewody układu hamulcowego korodują nie tylko na zewnątrz, lecz także od środka, dlatego niekiedy nie da się spostrzec pierwszych ognisk korozji. Warto zwrócić uwagę na to, że zjawisko korozji wewnętrznej przewodów hamulcowych jest tym silniejsze im rzadziej wymieniamy płyn hamulcowy.
Na szczęście dla polskich kierowców wymiana przewodów układu hamulcowego nie należy do trudnych, pod warunkiem, że dostęp do nich jest w miarę dobry. Niekiedy okazuje się jednak, że przewody hamulcowe będą zbyt skorodowane, by je odkręcić. Wówczas zaleca się skorzystanie z pomocy warsztatu, który posiada specjalistyczny sprzęt do wymiany przewodów układu hamulcowego.