Serwo hamulcowe to element znany dla większości kierowców, lecz jedynie z nazwy. O jego działaniu oraz ważnej funkcji, jaką pełni, przekonał się zapewne ten, kto siedział za kierownicą holowanego samochodu. Jak więc działa i do czego służy serwo hamulca? Sprawdźmy.
Servo znajduje się w każdym samochodzie wyposażonym w hydrauliczny układ hamulcowy. Jego zadaniem jest zwiększenie siły nacisku na tłok pompy hamulcowej, co zmniejsza konieczność używania dużej siły przez kierowcę podczas wciskania pedału hamulca. Najczęściej wykorzystywane jest w tym celu podciśnienie panujące w przewodzie dolotowym (silniki benzynowe), natomiast w jednostkach z zapłonem samoczynnym oraz turbodoładowanych służy do tego dodatkowa pompa, która wytwarza niezbędne podciśnienie.
Serwo hamulcowe swoim kształtem przypomina dysk lub bęben. Znajduje się ono najczęściej zaraz obok przegrody komory silnikowej od strony kierowcy, łącząc się ze zbiorniczkiem płynu hamulcowego.
Standardowe serwo w układzie hamulcowym posiada dwie główne komory, które zostały podzielone uszczelnionym tłokiem (membraną). Jedna z komór jest połączona kanałem z przewodem dolotowym z odpowiednim podciśnieniem. Obydwie komory zostały połączone ze sobą kanałem, który pozwala utrzymać w nich w normalnych warunkach jednakowe ciśnienie. W chwili naciśnięcia hamulca zawór zamyka kanał pomiędzy komorami i jednocześnie otwiera kanał łączący jedną z komór z atmosferą, gdzie dojdzie do wyrównania różnicy ciśnień.
W dużym uproszczeniu, serwo hamulca swoją pracę rozpoczyna w chwili naciśnięcia pedału hamulca przez kierowcę. Wywierany jest wówczas nacisk na pompę hamulcową i otwarty zostaje zawór umożliwiający pracę podciśnienia pochodzącego z kolektora (akumulator ciśnienia układu hamulcowego). Podciśnienie zaczyna oddziaływać na membranę znajdującą się wewnątrz serwa, a wytworzona w ten sposób siła zostaje przekazana z membrany na tłoczek pompy. Dzięki takiemu rozwiązaniu możliwe jest o wiele precyzyjniejsze i łatwiejsze sterowanie mocą hamowania. Mówiąc bardziej obrazowo, gdyby nie servo każde, nawet najdelikatniejsze wciśnięcie pedału hamulca kończyłoby się gwałtownym, ostrym hamowaniem.
Jeżeli przy wyłączonym silniku i w momencie naciśnięcia pedału hamulca natychmiast stanie się on twardy, a jego skok wyraźnie ulegnie skróceniu, wówczas z dużym prawdopodobieństwem doszło do uszkodzenia serwa. Jeżeli podobny problem wystąpi przy włączonym silniku, wówczas również można mieć pewność, że doszło do awarii serwa hamulcowego. Mogą także pojawić się wycieki płynu hamulcowego lub dziwne dźwięki dochodzące z okolic serwa. Jakakolwiek, nawet najmniejsza usterka tego podzespołu powinna być jak najszybciej zdiagnozowana i usunięta. W końcu, chodzi o nasze bezpieczeństwo.
Sklep UCANDO to bogaty wybór części układu hamulcowego do każdego współczesnego modelu samochodu. Jeżeli zarówno jakość, jak i cena jest dla Ciebie ważna, oferta sklepu spełni Twoje oczekiwania. Proponujemy wysokiej klasy serwa hamulcowe dostarczane przez producentów specjalizujących się w wytwarzaniu kompletnych układów hamulcowych. Znajdziesz u nas również wydajny akumulator ciśnieniowy w atrakcyjnej cenie rynkowej.
Zapraszamy do UCANDO po serwo hamulca oraz akumulator ciśnienia układu hamulcowego w przystępnej cenie. Gwarantujemy najwyższą jakość wszystkich części. Zapewniamy profesjonalną pomoc techniczną oraz szybką realizację zamówienia.