Aby samochód mógł wydajnie i bezpiecznie hamować, niektóre części znajdujące się w układzie hamulcowym muszą wytworzyć tarcie, które pozwoli pojazdowi wytracić prędkość. W hamulcach tarczowych taką funkcje pełnią klocki, które naciskają na tarcze. Z kolei w hamulcach bębnowych tarcie generowane jest przez szczęki hamulcowe, które napierają na bęben. To one wykonują największą pracę i oddziałuje na nie bardzo wysoka temperatura, przez co są najszybciej zużywającymi się elementami hamulców bębnowych.
Budowa hamulców bębnowych jest stosunkowo mało skomplikowana. Do wewnętrznej powierzchni bębna mocowanego do piasty koła dociskane są promieniowo przez jeden lub więcej cylinderków hamulcowych szczęki.
Szczęki hamulcowe to nieodłączne elementy hamulców bębnowych. Szczęka hamulcowa to nieruchomy człon hamujący, który jest wyposażony w okładziny cierne. W momencie hamowania szczęki naciskane rozpieraczem wykonują niewielki ruch (jest to obrót o bardzo mały kąt). Najczęściej w hamulcu bębnowym znajdują się dwie szczęki. Szczęka obracająca się zgodnie z kierunkiem obrotu bębna nazywana jest szczęką współbieżną, natomiast szczęka obracająca się przeciwnie do kierunku obrotu bębna – szczęką przeciwbieżną.
Samochodowe szczęki hamulcowe odpowiadają za tworzenie tarcia w bębnach. Są one nieruchome i posiadają specjalne okładziny cierne, które w momencie hamowania stykają się z powierzchnią głównego elementu w hamulcu bębnowym. Bez wątpienia szczęki wykonują ogromną pracę, przez co szybko ulegają zużyciu. Mimo, że ich trwałość jest zazwyczaj bardzo wysoka, to specjaliści zalecają profilaktyczną wymianę szczęk po 50 tysiącach przejechanych kilometrów, wykorzystując elementy montażowe i naprawcze szczęk.
Istotnym elementem w budowie układu jest samoregulator szczęk hamulcowych. Odpowiada on za zmniejszenie dystansu pomiędzy szczękami a bębnem w taki sposób, aby szczęki nadal wytwarzały odpowiednie tarcie, ale jednocześnie nie zużywały się zbyt szybko. Samoregulator pozwala niejednokrotnie na podróżowanie ze zużytymi szczękami. Jego odpowiednie wyregulowanie pozwoli na to, aby szczęki popracowały jeszcze kilkaset kilometrów. Uszkodzenie samoregulatora jest jednoznaczne z dużymi problemami. Szczęki mogą wówczas przestać stykać się z bębnem, a siła hamowania może sukcesywnie słabnąć. Warto mieć więc przygotowany zestaw naprawczy szczęk hamulcowych.
Stosuje się różne układy szczęk, które charakteryzują się różną skutecznością działania:
Możliwe usterki hamulca bębnowego to:
Sklep UCANDO oferuje optymalne zestawy naprawcze szczęk hamulcowych w najniższej rynkowej cenie. Wszystkie dostępne produkty są fabrycznie nowe i zostają dostarczone przez sprawdzonych i godnych zaufania producentów samochodowych układów hamulcowych.
Zapraszamy do UCANDO po doskonałe elementy montażowe i naprawcze szczęk hamulcowych w atrakcyjnej cenie rynkowej!