Szczęki hamulcowe, obok bębnów hamulcowych, rozpieraczy szczęk i sprężyn rozpierających, składają się na układ hamulców bębnowych. Hamulce bębnowe odróżniają się od hamulców tarczowych tym, że wchodzące w ich skład elementy cierne nie wymagają tak częstej wymiany. Dzięki innym rozwiązaniom konstrukcyjnym, bębny oraz szczęki hamulcowe podlegają w czasie eksploatacji mniejszym obciążeniom, niż odpowiadające im tarcze i klocki hamulcowe.
Awarie i eksploatacja szczęk hamulcowych
Okresowe kontrole układu hamulcowego są niezwykle istotne nie tylko z punktu widzenia bezpieczeństwa, ale i przepisów określających zasady dopuszczania pojazdu do ruchu. Brak regularnych kontroli może sprawić, że o awarii hamulców dowiemy się dopiero podczas przeglądu technicznego, a niesprawne hamulce wykluczają pozytywne przejście takowego.
Czynnikami, które w największym stopniu przyczyniają się do awarii szczęk hamulcowych są:
Nieprawidłowa eksploatacja.
Niewłaściwy montaż.
Słaba jakość zastosowanych części.
Problemy z hamulcami bębnowymi mogą również wynikać ze spadku ciśnienia w układzie hamulcowym, wadliwego działania systemu ABS lub też z uszkodzeń zaworów sterujących, hamulcowych czy z nieszczelności cylinderka hamulcowego.
Wymiana szczęk hamulcowych
Wymiana szczęk hamulcowych nie jest zadaniem trudnym. W ramach przygotowania do niej, należy ustawić samochód na płaskiej powierzchni, unieść auto na podnośniku i odkręcić koło. W celu zdjęcia bębna hamulcowego, zwykle trzeba użyć młotka i odrdzewiacza. Po zdjęciu bębna odpinamy szczeki hamulcowe, a w ich miejsce wstawiamy nowe. Całość składamy z powrotem i montujemy na swoim miejscu.