Centralny elementem układu hamulcowego stanowią tarcze hamulcowe, które są na stałe zespolone z piastą koła. Każdy nowy samochód posiada hamulce tarczowe, przynajmniej na przedniej osi. Stosuje się je jako hamulce zasadnicze przede wszystkim w pojazdach samochodowych i szynowych, w motocyklach, motorowerach, skuterach, a także coraz częściej w rowerach.
Hamulce tarczowe wynaleziono w 1902 roku. Ich pomysłodawcą był angielski inżynier i przemysłowiec, Fryderyk Wilhelm Lanchester. Pomimo dużej użyteczności i wysokiego poziomu bezpieczeństwa, jakie oferowały tego typu hamulce, nikt na początku XX wieku nie przykładał do tego wynalazku zbyt dużej wagi. Liczyła się w tamtym czasie przede wszystkim prędkość, a komfort i bezpieczeństwo hamowania schodziły na dalszy plan. Od chwili opatentowania hamulców tarczowych do momentu ich pierwszego seryjnego montażu minęło ponad pół wieku. Samochodowe hamulce tarczowe pojawiły się po raz pierwszy w modelu DS. francuskiej marki Citroen, a miało to miejsce w 1955 roku. Następnie tego typu rozwiązania zaczął stosować niemiecki Mercedes, montując hamulce tarczowe na obu osiach w modelu 300SE.
Wbrew pozorom, zasada działania hamulców tarczowych nie jest zbyt skomplikowana. W chwili naciśnięcia pedału hamulca wytworzone zostaje ciśnienie cieczy (płynu hamulcowego) w przewodach hamulcowych. Równomierny siła nacisku cieczy na poszczególne części hamulcowe, w tym przede wszystkim na cylinderki oraz tłoczki hamulcowe sprawia, że wytworzona zostaje odpowiednia siła hamowania, która oddziałuje na okładziny cierne klocków hamulcowych, a te z kolei zostają dociśnięte do zespolonej z osią koła tarczy hamulcowej. Cały proces pozwala na wytracenie prędkości przez pojazd i finalnie prowadzi do całkowitego zatrzymania pojazdu.
Współczesne hamulce tarczowe to obecnie najwydajniejsze rozwiązanie tego typu, zapewniające lekkość całej konstrukcji, wydajność działania, niską awaryjność, dużą wytrzymałość nawet podczas intensywnej eksploatacji, szeroki dostęp do części zarówno oryginalnych, jak i zamienników, a także łatwy i stosunkowo niedrogi serwis.
Hamulce samochodowe nie są rozwiązaniami bezawaryjnymi. Najczęściej dochodzi do murszenia lub rdzewienia przewodów hamulcowych, usterek pompy hamulcowej, a także ścierania się klocków oraz tarcz hamulcowych czy też wycieków płynu hamulcowego. Hamulce tarczowe, tak jak inne newralgiczne układy samochodowe, wymagają regularnych kontroli oraz systematycznego serwisowania, co zminimalizuje ryzyko ewentualnej awarii oraz poprawi ogólne bezpieczeństwo jazdy.
W UCANDO znajdziesz szeroki wybór części hamulców tarczowych pochodzących od sprawdzonych producentów samochodowych układów hamulcowych. Hamulce tarczowe w UCANDO to najlepsza jakość w przystępnej cenie z gwarancją producenta na swoje produkty.
UCANDO to gwarancja najniższych cen produktów o najwyższej jakości wykonania. Zapewniamy fachową pomoc na każdym etapie zakupów, olbrzymi wybór asortymentowy oraz natychmiastową realizację zamówienia.