Czujniki ABS to nic innego, jak czujniki prędkości obrotowej kół. Ich znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy sprawia, że są wykorzystywane w kilku systemach samochodowych (ABS, ESP, ASR). Oprócz bezpieczeństwa, czujniki ABS wpływają również na komfort i dynamikę jazdy, a także na ograniczenie zużycia paliwa.
Czujniki ABS montuje się w pobliżu przekładni wyrównawczych lub obok piast kół. Ze względu na sposób działania, czujniki prędkości obrotowej kół dzielimy na czujniki pasywne i czujniki aktywne.
Podstawowy podział czujników ABS wyodrębnia czujniki pasywne – mogą pracować bez dodatkowego napięcia zasilania, oraz czujniki aktywne – działają jedynie po przyłożeniu do nich napięcia zasilania.
Pasywne czujniki ABS są stosunkowo duże i niezbyt precyzyjne, za to wytrzymałe i łatwe w obsłudze. Ze względu na nieco już przestarzałą konstrukcję, w nowych modelach aut praktycznie się ich nie stosuje. Do czujników pasywnych zaliczamy indukcyjne czujniki ABS – zbudowane z rdzenia magnetycznego, wokół którego owinięto cewkę.
Aktywne czujniki ABS są konstrukcjami nowszymi niż czujniki pasywne i m. in. przez to uważanymi za sprawniejsze. Możemy wśród nich wyróżnić:
Wymiana czujnika ABS konieczna jest w przypadku awarii, do której może dojść np. na skutek przerwania przewodów, zwarcia, powstania luzu na łożyskach, uszkodzeń mechanicznych koła sygnałowego lub zanieczyszczenia czujnika.