Współczesne samochody naszpikowane są ogromną ilością czujników i systemów elektronicznych odpowiedzialnych za najważniejsze funkcje i parametry użytkowe pojazdu. Mowa tu między innymi o czujniku położenia wału korbowego, czujniku poziomu paliwa, czujniku temperatury silnika czy sondzie lambda. Istotną rolę w całej konstrukcji samochodowej pełni czujnik ABS, znany potocznie jako czujnik obrotów kół w samochodzie.
System ABS (z ang. Anti-Lock Braking System) to układ stosowany w samochodach, którego głównym zadaniem jest zapobieganie blokowaniu się kół podczas gwałtownego hamowania, a więc eliminowanie zjawisk dotyczących ściągania auta w bok, wpadania w poślizg czy ogólnej utraty kontroli nad pojazdem w wyniku manewru hamowania. System ABS to element układu hamulcowego, który działa w oparciu o czujniki ABS w samochodzie. To one dokonują pomiaru prędkości obrotowej kół, licząc ilość zębów specjalnej tarczy, jaka minęła go w określonym czasie. Zamontowany w piaście koła czujnik ABS przesyła zgromadzone dane do komputera pokładowego, który w czasie mierzonym w milisekundach dokonuje aktualizacji informacji i podejmuje odpowiednie decyzje w zakresie sposobu hamowania.
Pod względem sposobu działania można wyróżnić czujniki pasywne oraz czujniki aktywne. Pasywny czujnik układu ABS to element, który jest w stanie pracować bez dodatkowego napięcia zasilania. Z kolei czujnik aktywny może działać wyłącznie z odpowiednim zasilaniem. Według ekspertów, o wiele więcej zalet oferuje czujnik aktywny. Jedną z nich jest to, że takie urządzenie pracuje zgodnie z zasadą Halla, co pozwala mu na samoczynne rozpoznawanie ruchu zarówno w przód, jak i w tył. Ponadto czujniki aktywne są zdecydowanie lżejsze i mniejsze gabarytowe niż elementy pasywne, a także są mniej narażone na zakłócenia elektromagnetyczne.
Uszkodzone czujniki ABS w samochodzie dają wiele sygnałów kierowcy. Najczęstsze z nich to zapalona kontrolka ABS, ESP lub TC (w zależności od nazewnictwa producenta – również VSC lub DSC), blokowanie się kół podczas hamowania, zapisanie kodu błędu czy też awarię innych powiązanych systemów. Przyczyną usterki czujnika obrotów kół może być m.in. przerwanie lub zwarcie przewodu, zbyt duży luz łożysk kół, uszkodzony pierścień czujnika ABS, mechaniczne uszkodzenie koła sygnałowego czy też zbyt duże zanieczyszczenie czujnika. Zdarzają się sytuacje, że czujniki nie działają prawidłowo z powodu kiepskiej kondycji technicznej akumulatora lub uszkodzonego bezpiecznika odpowiedzialnego za system ABS i ESP. Bywa również tak, że podczas wymiany łożyska z tarczą dekodującą zostanie ono założone odwrotnie niż powinno. Ogólnie rzecz biorąc same czujniki są mało awaryjne, a najczęściej dochodzi u nich do zwarcia wewnętrznego lub mechanicznego uszkodzenia czujnika.
Popularni producenci czujników ABS
Sklep UCANDO to bogata oferta elementów układów hamulcowych do wszystkich współczesnych modeli aut. Interesuje Cię pierścień czujnika ABS lub szukasz aktywnego bądź pasywnego czujnika do swojego samochodu, sprawdź naszą ofertę. Na pewno mamy o, czego szukasz. UCANDO to najlepsza relacja ceny do jakości na polskim rynku.
Powiązane kategorie produktowe
Zapraszamy do UCANDO po najlepsze czujniki samochodowe ABS w przystępnej cenie i doskonałej jakości!