Hamulec postojowy, nazywany popularnie ręcznym, pełni w samochodzie kilka kluczowych funkcji. To on pomaga nam ruszyć ze wzniesienia czy też unieruchomić pojazd na czas parkowania, a także pełni ważną rolę hamulca pomocniczego. Budowa hamulca postojowego nie jest zbyt skomplikowana, jednak na niektóre części hamulca ręcznego należy zwracać szczególną uwagę podczas okresowego serwisu samochodu.
Nazwa „hamulec ręczny” wzięła się zapewne od sposobu uruchamiania całego mechanizmu, a więc od zaciągnięcia dźwigni znajdującej się najczęściej w środkowym tunelu auta. Jednak w nowoczesnych samochodach występują już elektroniczne hamulce ręczne, który mogą być obsługiwane poprzez naciśnięcie przycisku na konsoli środkowej na desce rozdzielczej.
Przeważnie hamulec postojowy oddziałuje na tylną oś samochodu. Jest on uruchamiany w sposób mechaniczny, a więc poprzez specjalny mechanizm, który aktywuje poszczególne elementy hamulca ręcznego oraz głównego układu hamulcowego. Mechanizm może być uruchamiany w sposób hydrauliczny lub pneumatyczny, w zależności od typu pojazdu. W samochodach wyposażonych w hamulce tarczowe zdarzają się modele, w których producent montuje na tylnej osi dodatkowe bębny, obsługujące wyłącznie hamulec postojowy. Tylko w nielicznych modelach samochodów hamulec ręczny oddziałuje na przednią oś (np. Citroen Xantia). W momencie uruchomienia drążka lub przycisku hamulca ręcznego dochodzi do zablokowania szczęk lub klocków. Odbywa się to za pomocą specjalnej linki.
Elektryczny hamulec postojowy (EPB – Electric Parking Brake) jest uruchamiany elektrycznie, co eliminuje konieczność stosowania w kabinie samochodu dźwigni hamulca ręcznego. Zastępuje ją o wiele mniejszy i poręczniejszy przycisk. Obecnie wykorzystywane są dwa najpopularniejsze rozwiązania EPB przygotowane przez firmy TRW i ATE.
Pierwsze rozwiązanie marki TRW wykorzystuje elektryczne silniki w zaciskach tylnych hamulców, które za pomocą przekładni przesuwają tłoczek, dzięki czemu dochodzi do zaciskania się klocków hamulcowych na tarczy. Wadą takiego rozwiązania jest brak możliwości stosowania części hamulca ręcznego w układzie z bębnami na tylnej osi.
Drugie rozwiązanie firmy ATE to jedynie drobna modyfikacja tradycyjnego mechanizmu z linkami. ATE wprowadziło tzw. centralny aktywator, który zastąpił standardową dźwignię, ale ciągnący za tradycyjne linki.
Elektryczny hamulec postojowy ma wiele zalet. Po pierwsze oszczędza miejsce w kabinie, zwiększa bezpieczeństwo użytkowania pojazdu, zwłaszcza wówczas, gdy hamulec ręczny ma pełnić funkcję hamulca awaryjnego. Ponadto EPB jest wygodniejszy i łatwiejszy w obsłudze. Obsługa przycisku nie wymaga tyle siły od kierowcy, co zaciąganie standardowej dźwigni. Elektryczny hamulec oferuje również wiele przydatnych funkcji, jak np. asystent podjazdu pod wzniesienie (hill hold) czy też automatyczne włączenie się po zatrzymaniu pojazdu (auto hold), które jest szczególnie przydatne przy automatycznej skrzyni biegów.
Najczęstszy objaw złego działania hamulca ręcznego to sytuacja, w której mimo zwolnienia hamulca koła cały czas hamują. Najbardziej newralgiczne elementy hamulca ręcznego, niezależnie od jego rodzaju, to na pewno linka. W momencie uszkodzenia pancerza tej części przedostaje się do niej woda, która prowadzi do powstawania korozji na elemencie, co z kolei, prędzej czy później, tę linkę zablokuje, a w następstwie zablokuje koła.
W UCANDO znajdziesz bardzo dobrej jakości części hamulca ręcznego, które dostarczane są przez najlepszych producentów samochodowych układów hamulcowych na świecie. Sklep oferuje wyłącznie fabrycznie nowe produkty, które są objęte gwarancją producenta. UCANDO to najniższa cena przy najlepszej jakości części dostępnych na rynku.
Zapraszamy do UCANDO po najlepsze elementy hamulca ręcznego! Gwarantujemy fachową pomoc techniczną, najniższe ceny na rynku i szybką realizację zamówienia.