Hamulce bębnowe od lat są skutecznie wypierane z rynku przez układy tarczowe. Obecnie większość współcześnie produkowanych samochodów osobowych posiada hamulce tarczowe, jednak, zwłaszcza w małych autach miejskich, „bębny” są nadal obecne i powszechnie stosowane szczególnie na tylnych osiach.
Samochodowe hamulce bębnowe pojawiły się po raz pierwszy w użyciu na początku XX wieku. Dziś można je spotkać głównie w starszych konstrukcyjnie pojazdach lub w niewielkich autkach miejskich, gdzie montowane są z reguły na tylnej osi. Hamulce bębnowe są stosunkowo tańsze i bardziej wytrzymałe niż układy tarczowe. Interwały ich wymiany mogą być nawet dwa razy dłuższe niż ma to miejsce w przypadku hamulców tarczowych. Ze względu na swą puszkową budowę „bębny” są lepiej zabezpieczone przed zanieczyszczeniami, jednak mają one spore problemy z pozbywaniem się ciepła wytwarzanego podczas hamowania. Bębnowe hamulce samochodowe są w stanie wytrzymać bezawaryjnie przebieg nawet 100 tys. km. Ponadto są bardzo skuteczne w działaniu i nie potrzebują tak dużej siły do hamowania, jak ma to miejsce w przypadku hamulców tarczowych.
Podstawowe części hamulców bębnowych to bęben hamulcowy, szczęki, rozpierak oraz sprężyny odciągające. Część ruchoma w tym rozwiązaniu to bęben, który jest zamocowany do piasty koła. W jego wnętrzu umieszczone są szczęki połączone z tarczą kotwiczą. Szczęki są wyposażone w okładziny cierne, które sąsiadują z wewnętrzną powierzchnią roboczą bębna. Szczęki mogą być rozpierane dzięki pracy tłoczka, który naciskając na te elementy, rozszerza je i doprowadza tym samym do pojawienia się tarcia pomiędzy powierzchnią roboczą bębna a okładzinami szczęk. Aby szczęki hamulca mogły powrócić do położenia wyjściowego, niezbędne są sprężyny odciągające. Ze względu na mocowanie szczęk oraz cylinderków, hamulce bębnowe samochodowe dzielimy na układy typu simplex (jeden cylinder hydrauliczny, dwa tłoczki), duplex (dwa cylinderki każdy posiadający tylko jeden tłoczek), duo duplex (połączenie układu simplex i duplex) oraz typ samowzmacniający (układ simplex wykorzystujący w swej budowie szczęki pływające).
Mimo w miarę dobrego zabezpieczenia, hamulce bębnowe mają najczęściej problem z dostającymi się do ich środka czynnikami zewnętrznymi w postaci m.in. wody, śniegu, drobnych kamieni, piasku czy soli drogowej, które są w stanie bardzo szybko zniszczyć tego typu hamulec. Bębny żle reagują również na zbyt gwałtowną jazdę. Wszelkie uszkodzenia mechanizmów bębnowych przekładają się na znaczny spadek skuteczności hamowania, a także odczuwalne wibracje podczas naciskania pedału hamulca. Wrogiem bębnów jest również korozja, pojawiająca się bardzo często wówczas, gdy auto nie było użytkowane przez długi czas. W takich przypadkach hamulce bębnowe wydają metaliczny pisk podczas hamowania, a także pojawiają się problemy z właściwym działaniem tłoczka hamulcowego.
Najlepsze hamulce bębnowe to rozwiązania dostarczane przez renomowanych producentów układów hamulcowych. W UCANDO znajdziesz wyłącznie najwyższej jakości części hamulców bębnowych w najkorzystniejszej cenie rynkowej.
Zapraszamy do UCANDO po doskonałe hamulce bębnowe renomowanych producentów motoryzacyjnych!