Sprzęgło, jak większość mechanizmów samochodowych, to element eksploatacyjny, który z czasem zużywa się i wymaga wymiany. Najczęściej i najszybciej zużywa się w nim tarcza sprzęgła, która na skutek eksploatacji zmniejsza swoją grubość. Są jednak i takie elementy tego mechanizmu, z którymi po uszkodzeniu można bezpiecznie kontynuować jazdę do najbliższego serwisu, o ile potrafimy umiejętnie posługiwać się pedałem gazu i sprzęgła. Tym elementem jest samochodowa linka sprzęgła.
Sprzęgło samochodowe to, mówiąc najprościej, element łączący jednostkę napędową ze skrzynią biegów. Jego zadaniem jest rozłączanie przekładni i wału wyjściowego silnika, co z kolei ma umożliwić płynną zmianę przełożenia lub pozwolić na zatrzymanie pojazdu bez konieczności wyłączania silnika. Typowe sprzęgło cierne w samochodzie składa się z koła zamachowego, tarczy ciernej, oprawy sprzęgła, tarczy dociskowej, sprężyny talerzowej, sprężyny obwodowej, mechanizmu dociskowego oraz linki sprzęgła łączącej cały mechanizm z pedałem sprzęgła. Linka sprzęgła jest najczęściej wykonana jako splecione ze stalowych drutów cięgno umieszczone w pancerzu z tworzywa sztucznego.
Sterowanie sprzęgłem odbywa się za pomocą pedału sprzęgła, a jego ruch przekazywany jest poprzez linkę sprzęgła do elementu wykonawczego, czyli tzw. łapki. To właśnie owa linka w dużej mierze odpowiada za prawidłową i płynną zmianę biegów w samochodzie. Gdy wciskamy pedał sprzęgła, następuje przekazanie siły do łożyska wyciskowego, które następnie przenosi ją na sprężynę talerzową. Wówczas dochodzi do rozłączenia sprzęgła, a więc rozdzielenia tarczy ciernej z kołem zamachowym. Można wyróżnić dwa główne typy sprzęgła ze względu na jego sterowanie. Pierwsze to mechanizm sterowany hydraulicznie, natomiast drugi jest regulowany za pomocą linki sprzęgła.
Z upływem czasu i po wielu cyklach załączania i rozłączania sprzęgła linka ulega zużyciu i uszkodzeniu. Najczęściej w takim przypadku dalsze operowanie sprzęgłem będzie niemożliwe, a ty samym samochód zostanie unieruchomiony. Zdarzają się jednak sytuacje, że uszkodzona linka sprzęgła wcale nie oznacza końca podróży. Samochodowa linka sprzęgła oczywiście w pewnym momencie musi się zużyć, jednak nie zawsze zrywa się całkowicie. Włókna linki sprzęgła pękają stopniowo, podobnie jak zwykła sznurówka. Objawem takiej sytuacji jest często głośny hałas podczas wciskania pedału sprzęgła. W momencie zrywania się linki i przy umiejętnym posługiwaniu się pedałem gazu oraz sprzęgła, jesteśmy w stanie bezpiecznie dojechać do najbliższego serwisu. Pierwszym objawem problemów i zbliżającej się awarii sprzęgła jest ciężka praca pedału, jego zacinanie się oraz dziwne odgłosy pojawiające się po jego naciśnięciu. Wtedy mamy już pewność, że wizyta w serwisie jest konieczna.
Cena linki sprzęgła nie jest wysoka, jednak zawsze należy kupować wyłącznie produkty jak najlepszej jakości. W UCANDO znajdziesz tanie linki sprzęgła pochodzące wyłącznie od sprawdzonych i godnych zaufania producentów. Wszystkie oferowane części są fabrycznie nowe i posiadają gwarancję producencką.
Najwyższej jakości, a przy tym tanie linki sprzęgła znajdziesz tylko w UCANDO! Zapewniamy profesjonalną pomoc w doborze odpowiedniej części do Twojego samochodu, największą ofertę produktową, doskonałą obsługę na każdym etapie zakupów oraz szybką realizację zamówienia.