W ogólnie przyjętej nomenklaturze występują dwie nazwy dla tego samego elementu - łożysko oporowe sprzęgła lub łożysko wciskowe sprzęgła. Mimo tego, że ten element jest w stanie prawidłowo działać przez cały okres eksploatacji układu wysprzęglającego, to zdarzają się sytuacje, w których potrafi odmówić posłuszeństwa, dając o tym wyraźnie znać.
Łożysko oporowe to stosunkowo prosty mechanizm, osadzony centralnie na osi sprzęgła (zwanej łapą). Podstawowym zadaniem łożyska jest wyłączanie sprzęgła poprzez przeniesienie siły z pedału sprzęgła i hydraulicznego siłownika bezpośrednio na sprężynę talerzową. Łożysko oporowe sprzęgła, podlegając dużym obciążeniom, dociska sprężynę talerzową, odciążając tym samym tarczę, i powoduje odłączenie napędu z silnika do skrzyni biegów.
W starszych modelach samochodów, proces ten najczęściej był realizowany za pomocą linki i łapy sprzęgła. Następnie mechanizm ten uległ ewolucji, stając się systemem hydraulicznym, w którym wysprzęglik oddziałuje na łapę sprzęgła i dalej na łożysko. Z kolei w najnowszych rozwiązaniach pojawia się wysprzęglik centralny, czyli siłownik hydrauliczny zintegrowany z łożyskiem oporowym.
Łożysko wciskowe wykonywane jest z materiałów odpornych na uszkodzenia oraz oddziaływanie wysokich temperatur, a stopniowo wprowadzane udoskonalenia (jak np. wysprzęglik centralny) sprawiają, że łożysko oporowe to jeden z najbardziej niezawodnych elementów całego układu wysprzęglania. Jednak i temu mechanizmowi zdarzają się usterki.
Mechanizm łożyska oporowego załącza się zawsze, gdy naciśnięty zostanie pedał sprzęgła. Podlega zatem ogromnym przeciążeniom, a tym samym ulega naturalnemu zużyciu.
Typowym objawem zużytego łożyska oporowego jest zazwyczaj pojawiający się charakterystyczny szum i dźwięki, jak huczenie czy terkotanie, które nasilają się w momencie rozłączenia sprzęgła (czyli po naciśnięciu pedału sprzęgła). Może dojść również do skokowej pracy pedału sprzęgła lub dużych problemów ze zmianą przełożeń skrzyni biegów.
Łożysko oporowe powinno zostać wymienione na nowe podczas każdorazowego serwisu i wymiany całego zestawu sprzęgła. Najczęściej mechanizm wciskowy jest w stanie wytrzymać ponad 100 tys. km przebiegu. Pamiętajmy, że sprzęgło samochodowe, w tym i łożysko oporowe, ulega najczęściej awarii w przypadku kierowców, którzy mają tendencję do nadużywania pedału sprzęgła, np. podczas postojów na światłach, kiedy niepotrzebnie wysprzęglamy auto, trzymając wciśnięty pedał.
Sklep UCANDO oferuje łożysko prowadzące sprzęgła w najniższej cenie rynkowej. Wszystkie dostępne elementy są fabrycznie nowe i posiadają gwarancję producenta. Współpracujemy wyłącznie z czołowymi producentami części samochodowych na światowym rynku. Łożysko oporowe w UCANDO to najlepsza relacja ceny do jakości na polskim rynku.
Zapraszamy do UCANDO po najlepsze łożyska oporowe w przystępnej cenie. Gwarantujemy fachową pomoc techniczną, olbrzymi wybór asortymentowy i szybką realizację zamówienia.