Europejscy kierowcy kochają manualne skrzynie biegów, które współpracują z suchymi, ciernymi sprzęgłami. Kluczowym elementem tych mechanizmów jest tarcza sprzęgła, która odpowiada za przekazanie momentu obrotowego z koła zamachowego na wałek sprzęgłowy skrzyni biegów. Z uwagi na rolę, jaką odgrywa w mechanizmie wysprzęglającym, tarcza sprzęgła wymaga szczególnego zainteresowania i systematycznego serwisu.
Sprzęgło samochodowe składa się z trzech kluczowych elementów – tarczy, docisku oraz łożyska. Główny zadaniem tarczy sprzęgła jest nie tylko przenoszenie oraz rozłączanie napędu między jednostka napędową i skrzynią biegów, ale również amortyzowanie nagłych przeciążeń generowanych podczas ruszania oraz dodawania i odejmowania gazu. Tarcza sprzęgła jest zbudowana z trzech kluczowych części. Pierwsza z nich to wewnętrzny korpus, wyposażony w otwór z nacięciami, które nakładane są na wielowypust wałka skrzyni biegów, skąd tarcza przekazuje napęd bezpośrednio do niej oraz dalej na koła. Drugi element układu to cześć zewnętrzna zawierająca okładzinę cierną. Jej zadaniem jest odebrać napęd z jednostki napędowej (koła zamachowego po jednej stronie, powierzchni docisku po drugiej). Trzeci istotny element tarczy sprzęgła to sprężyny tłumiące, dzięki którym załączanie oraz rozłączanie mechanizmu napędu jest mniej gwałtowne oraz pozbawione szarpnięć.
Tarcza sprzęgła w samochodzie, podobnie jak np. klocki hamulcowe, ulega zużyciu głównie poprzez ścieranie jej powierzchni ciernej. Powoduje to, że tarcza z czasem robi się coraz cieńsza i w pewnym momencie jej tarcie staje się zbyt małe, aby moc mogła być prawidłowo przekazywana. Mamy wówczas do czynienia z tzw. zjawiskiem ślizgania się sprzęgła. Sprzęgło samochodowe można już zużyć po przejechaniu 20 tys. km, jednak może ono również pokonać bezawaryjnie nawet 200 tys. kilometrów przebiegu. Wszystko zależy od tego, jak i czy o nie dbamy.
Pamiętajmy, że zjawisko ślizgania się sprzęgła to proces, który tak naprawdę postępuje już od chwili montażu całego układu. To powolny i stopniowy proces, który często umyka uwadze kierowcy, zwłaszcza gdy jego auto posiada sprzęgło z dociskiem samonastawnym. Mechanizm ten pozwala niwelować różnice w działaniu pedału sprzęgła. Inną bardzo częstą awarią jest również uszkodzenie sprężyn tłumiących tarczy sprzęgła. Kluczowe jest tutaj właściwe zdiagnozowanie usterki, ponieważ w przypadku wielu, wydawać by się mogło, charakterystycznych objawów to nie tarcza sprzęgła musi być powodem wszystkich problemów. Nie mniej jednak to jej należy zawsze poświęcić najwięcej uwagi serwisowej.
Jeżeli interesują Cię tanie tarcze sprzęgła jednak wykonane z najwyższej jakości materiałów przez czołowych producentów elementów układów napędowych, to oferta UCANDO spełnia wszystkie Twoje potrzeby. Współpracujemy wyłącznie ze sprawdzonymi i godnymi zaufania producentami, którzy obejmują swoje produkty wielomiesięczną gwarancją niezawodności oraz bezpieczeństwa użytkowania.
W UCANDO znajdziesz gotowe sprzęgło samochodowe do wszystkich modeli aut, a także poszczególne jego elementy w przystępnej cenie z gwarancją najwyższej jakości.