Sprzęgło jest najbardziej obciążonym elementem układu przeniesienia napędu. Narażone jest ono, bowiem na działanie wysokiej temperatury, wibracje, a także działanie sił dociskowych i odśrodkowych. Warto wiedzieć, jakie są oznaki zużycia sprzęgła, aby w porę zareagować. Zbyt późno podjęta naprawa może prowadzić nawet do uszkodzenia skrzyni biegów, co będzie nas kosztować znacznie więcej, niż naprawa sprzęgła.
Błędy, które mogą doprowadzić do szybszego zużycia sprzęgła
Najważniejszą funkcją sprzęgła jest przeniesienie momentu z wału silnika, na wałek sprzęgłowy skrzyni biegów. Odbywa się to za pośrednictwem sił tarcia. Jeżeli nieumiejętnie operujemy sprzęgłem, możemy narazić swój samochód na szybsze jego zużycie, doprowadzić do poważnej awarii i unieruchomienia auta. Aby temu zapobiec, pamiętajmy, aby nie robić takich rzeczy jak:
Jak już wspominano, prawidłowe działanie sprzęgła jest ściśle związane z prawidłową pracą skrzyni biegów. Warto więc obserwować swoje auto i w przypadku pojawienia niepokojących oznak, możliwie szybko zdiagnozować problem. Uszkodzone sprzęgło daje charakterystyczne objawy, jeżeli zaobserwujmy któryś z nich, konieczna jest wizyta u mechanika. Najczęstsze oznaki awarii sprzęgła to:
Do poprawnego działania sprzęgła jest niezbędne również prawidłowe działanie współpracujących z nim podzespołów takich jak wysprzęglik, łożysko oporowe, docisk sprzęgła, a w niektórych samochodach również dwumasowe koło zamachowe. Wszystkie te elementy razem tworzą zestaw sprzęgła. W momencie awarii pojawia się przed nami kilka opcji, wymiana całego zestawu sprzęgła, regeneracja sprzęgła, lub naprawa pojedynczych podzespołów. Planując naprawę jednego z podzespołów, potrzebny nam będzie odpowiednio dobrany zestaw naprawczy sprzęgła.
W zależności od tego, jakie objawy ze strony sprzęgła obserwujemy w swoim samochodzie, ich przyczyna może być różna. Głośna praca sprzęgła może być na przykład oznaką problemów z wysprzęglikiem, który najczęściej jest hydrauliczny i zespolony z łożyskiem wyciskowym. Kiedy łożysko jest zużyte lub brakuje wstępnego naprężenia łożyska docisku, może to powodować właśnie głośną pracę sprzęgła. Inną przyczyną hałasu sprzęgła może też być zużyte koło dwumasowe, które charakteryzuje się dzwonieniem na wolnych obrotach, a także szarpaniem podczas ruszania lub w trakcie przyspieszania na niskich obrotach. Jeżeli zaczynamy odczuwać ciężką pracę sprzęgła, przyczyny takiego stanu możemy szukać w tulei prowadzącej łożysko wysprzęglające, która najprawdopodobniej jest wytarta, wskutek naturalnego zużycia. Z kolei szarpanie sprzęgła może być spowodowane kontaktem tarcza-docisk lub nierównomiernym przyleganiem tarczy sprzęgłowej do docisku. Popularna i łatwa do zaobserwowania usterka, taka jak ślizganie sprzęgła najczęściej jest oznaką zużycia tarczy sprzęgłowej, ale nie tylko, przyczyną może też być źle dobrana tarcza lub jej zaolejenie. Podczas naprawy sprzęgła, w przypadku wielu z wymienionych usterek jest szansa, że wystarczy zestaw naprawczy, aby usunąć usterkę konkretnego podzespołu.
W Ucando znajdziesz zestawy naprawcze sprzęgła od renomowanych producentów, gwarantujące najlepszą jakość. Oferowane u nas zestawy naprawcze są fabrycznie nowe, a także mają gwarancję producenta. Jeżeli potrzebujesz pomocy w doborze zestawu naprawczego sprzęgła do swojego samochodu, pracownicy Ucando są do Twojej dyspozycji. Napisz do nas lub zadzwoń na naszą infolinię, a wykwalifikowani doradcy pomogą Ci znaleźć najlepsze rozwiązanie do Twojego samochodu.