Jeszcze kilkadziesiąt lat temu każdy produkowany wówczas samochód posiadał sztywne koło zamachowe. Jednak z biegiem czasu i na skutek powstawania silników z coraz większym momentem obrotowym takie rozwiązanie okazywało się już niewystarczające. Stworzono więc dwumasowe koło zamachowe, które stosuje się do dnia dzisiejszego jako jeden z ważniejszych elementów układu przeniesienia napędu w samochodzie.
Pierwsze koło dwumasowe trafiło pod maskę samochodu osobowego w 1985 roku. Do masowej produkcji trafiły one jednak dopiero kilkanaście lat później. Montowano je w samochodach wyposażonych w jednostki wysokoprężne z turbosprężarką. Z czasem zaczęły być montowane również w pojazdach z mocnymi silnikami benzynowymi. Obecnie zdecydowana większość produkowanych aut posiada dwumasowe koło zamachowe, czyli tzw. dwumasę. Jego podstawowym zadaniem, dzięki zastosowaniu tłumików, jest maksymalne tłumienie wszelkich wibracji w układzie przeniesienia napędu. Ponadto koło dwumasowe zdecydowanie poprawia komfort jazdy, pozwalając na poruszanie się autem z niższą prędkością obrotową, co z kolei ma wpływ na mniejsze spalanie.
Koło zamachowe jest umieszczone pomiędzy jednostką napędową a skrzynią biegów. Pracujący silnik generuje drgania w układzie napędowym, na karoserii oraz we wnętrzu samochodu. Wibracje te posiadają różną amplitudę w zależności od osiąganej w jednostce prędkości obrotowej. Bardzo duże drgania mogą prowadzić do uderzania o siebie zębów kół zębatych, a więc szybszego zużywania się kluczowych elementów skrzyni biegów. Dwumasowe koło zamachowe poprzez system sprężyn i tłumików pochłania drgania skrętne, zabezpiecza skrzynię biegów oraz elementy układu przeniesienia napędu przed zniszczeniem, przedłużając tym samym ich żywotność. Eliminuje również drgania nadwozia oraz hałasy powstające podczas jazdy.
Standardowe koło dwumasowe składa się z koła masy pierwotnej, sprężyn łukowych, łożyska ślizgowego lub kulowego, pierścienia oporowego, a także pokrywy koła masy pierwotnej i koła masy wtórnej. Koło masy pierwotnej współpracuje z wałem korbowym jednostki napędowej, natomiast koło masy wtórnej jest umieszczone po stronie skrzyni biegów i współpracuje ze sprzęgłem. Bardzo ważną rolę pełni tutaj łożysko, które znajduje się w kole masy pierwotnej i jednocześnie stanowi połączenie obrotowe koła masy pierwotnej i wtórnej.
Nie ma jednoznacznych statystyk co do czasu żywotności koła dwumasowego. W niektórych przypadkach ten element jest w stanie wytrzymać nawet 250 tys. km przebiegu, w innych zaś ulegnie awarii już po przejechaniu 50 tys. km. O tym, że z kołem zamachowym dwumasowym dzieje się coś niedobrego może świadczyć m.in. charakterystyczne stuknięcie tuż po zmianie biegu, nietypowe wibracje jednostki napędowej będącej na biegu jałowym, drgania silnika podczas przyspieszania, zbyt głośna i nierówna praca silnika czy też bicie na pedale sprzęgła. Koło dwumasowe zużywa się o wiele szybciej podczas ciągłej jazdy w ruchu miejskim, a szczególnie w czasie jazdy na półsprzęgle. Jego uszkodzenie może wynikać również ze zużycia tarczy sprzęgła lub na skutek zbyt dużego zwiększenia mocy jednostki napędowej w wyniku tzw. chiptuningu silnika.
Posiadamy tanie koła zamachowe pochodzące od sprawdzonych i godnych zaufania producentów samochodowych elementów układu przeniesienia napędu. Wszystkie oferowane części są fabrycznie nowe i posiadają gwarancję producenta. Jeżeli cena koła zamachowego jest dla Ciebie istotna i jednocześnie szukasz bardzo dobrej jakości części samochodowych, to nasza oferta jest idealna dla Ciebie.
Zapraszamy na zakupy do UCANDO. Gwarantujemy profesjonalną pomoc techniczną przy wyborze odpowiednich części, najniższe rynkowe ceny, bogaty asortyment oraz natychmiastową realizację zamówienia.