Siłownik sprzęgła, popularnie zwany wysprzęglikiem, wraz z pompką sprzęgła, łożyskiem wyciskowym oraz przewodami hydraulicznymi tworzy układ hydraulicznego sterowania sprzęgłem. Wysprzęglik, mimo budowy zbliżonej do pompy sprzęgła (z powodu swojej obudowy również przypomina niewielki tłoczek), posiada inną, nie mniej istotną rolę w tym układzie.
Po naciśnięciu pedału sprzęgła dochodzi do przesunięcia tłoczka pompy sprzęgła, co skutkuje wytworzeniem odpowiedniego ciśnienia. Ciśnienie to wypycha wysprzęglik, który z kolei powoduje przesunięcie tarczy sprzęgła w celu rozłączenia lub połączenia napędu.
Siłownik sprzęgła (wysprzęglik) pełni w układzie hydraulicznego sterowania sprzęgłem bardzo istotną rolę. Ta niewielka część łączy w sobie cechy łożyska wysprzęglającego oraz siłownika hydraulicznego, dlatego też tak ważny jest wybór wysprzęglika odpowiedniej jakości. Podstawowym wskazaniem przy kupnie nowego siłownika sprzęgła powinny być zalecenia producenta auta. Jeśli spełnia je więcej niż jeden produkt, należy wybrać spośród tych, które pochodzą od renomowanych i dobrze sprawdzonych producentów. Tańsze zamienniki również można brać pod uwagę przy zakupie wysprzęglika, ostatecznie jednak warto szczególnie w tym przypadku zasięgnąć opinii eksperta.
Wymiana wysprzęglika nie należy do szczególnie skomplikowanych czynności, za to przeprowadzać należy ją zawsze, gdy wymieniane jest sprzęgło, co uważane jest za rozwiązanie „uzasadnione ekonomicznie” (niewymieniony wysprzęglik może na późniejszym etapie wygenerować naprawdę spore koszty). Co więcej, awaria wysprzęglika bardzo często jest nie do odróżnienia od awarii pompy sprzęgła, dlatego też w przypadku wystąpienia typowych dla niej objawów, dla pewności i bezpieczeństwa warto wymienić obie te części za jednym razem.