Podstawowym zadaniem sprzęgła samochodowego jest przekazywanie napędu z jednostki napędowej do skrzyni biegów. Proces ten umożliwia płynne ruszanie auta, zmianę biegów w trakcie jazdy i zatrzymywanie się bez konieczności gaszenia silnika. We współczesnych konstrukcjach samochodów nieco archaiczny system sterowania sprzęgłem za pośrednictwem linki wyparty został przez nowoczesny system hydrauliczny. Wysprzęglik jest jednym z kluczowych elementów tego systemu.
Wysprzęglik łączy w sobie cechy łożyska wysprzęglającego i siłownika hydraulicznego. Jego podstawową funkcją jest wywieranie nacisku na sprężynę talerzową koła dociskowego w taki sposób, aby rozłączyć napęd.
Wysprzęglik występuje zarówno w układach półhydraulicznych (posiadających mechaniczny element sterowania w postaci dźwigni), jak i w układach w pełni hydraulicznych. W układach w pełni hydraulicznych wysprzęgliki są centralnie umiejscowione i zintegrowane z łożyskiem wyciskowym – stąd też nazywane są wysprzęglikami centralnymi lub wysprzęglikami CSC (z ang. Concentric Slave Cylinder).
Zwykłym skutkiem eksploatacji wysprzęglika jest wytarcie się elementów tłoczka, co prowadzi do powstania nieszczelności, wycieków płynu i problemów z pracą sprzęgła. Sporym utrudnieniem w zdiagnozowaniu przyczyn awarii jest fakt, iż takie same objawy wiążą się z uszkodzeniem pompy sprzęgła. Jednym ze sposobów na określnie, która z tych dwóch części uległa awarii, jest odnalezienie miejsca, w którym doszło do wycieku. Plama płynu pod pedałem sprzęgła wskazuje na pompę, wyciek w okolicy skrzyni to znak, że awarii uległ wysprzęglik.