Przekaźniki samochodowe to urządzenia elektromagnetyczne, dzięki którym możliwy jest przepływ prądu między akumulatorem a urządzeniem wykonawczym. W momencie, kiedy uruchamiamy urządzenie w samochodzie, które potrzebuje prądu np. światła, czy radio, tym samym uruchamiamy przepływ prądu w uzwojeniu przekaźnika. Silne pole magnetyczne, które powstaje w rdzeniu elektromagnesu, przyciąga tak zwaną zworę razem ze znajdującym się na jej końcu stykiem, do nieruchomego styku. Zwarcie tych dwóch styków umożliwia przepływ prądu od akumulatora do urządzenia odbiorczego. Analogicznie, po wyłączeniu odbiornika, prąd przestaje płynąć przez uzwojenie, a zwora, za pomocą specjalnej sprężyny zostaje odciągnięta od stałego styku.
Przekaźniki w samochodzie umożliwiają użycie cienkich przewodów elektrycznych, które przewodzą prąd o bardzo zróżnicowanym napięciu – od kilkunastu nawet do kilkudziesięciu amperów. Bez przekaźników, konieczne byłoby użycie grubych kabli, o dużym przekroju poprzecznym, które musiałby ciągnąć się od akumulatora, przez włącznik urządzenia odbiorczego, skrzynkę bezpiecznikową aż do odbiornika. W takim wypadku wiązki przewodów elektrycznych, które musiałby być poprowadzone do wszystkich odbiorników, zajmowałby niezwykle dużo miejsca, a koszt wykonania takiej instalacji byłby znacznie wyższy niż instalacji na kablach o cienkim przekroju – z pewnością przełożyłoby się to na koszty samochodu, a także wyższe koszty ewentualnej naprawy układu elektrycznego.
Obecnie w samochodach możemy spotkać trzy najpopularniejsze rodzaje przekaźników elektrycznych.
Mimo iż przekaźniki elektryczne są stosunkowo małoawaryjne, podobnie jak w przypadku innym urządzeń samochodowych i one czasami ulegają uszkodzeniom elektrycznym lub mechanicznym. Wymiana przekaźnika nie powinna przysporzyć zbyt dużych problemów, zwłaszcza osobie, która ma względne pojęcie o elektryce samochodowej i potrafi zlokalizować uszkodzony przekaźnik. Podczas wymiany przekaźnika należy pamiętać o tym, aby uszkodzony zastąpić przekaźnikiem tego samego typu. Mylące może być to, że „nóżki” różnego rodzaju przekaźników, mogą mieć ten sam rozstaw, co umożliwi wetknięcie przekaźnika do gniazda, jednak jeżeli nie jest to przekaźnik określonego typu, możemy doprowadzić do zwarcia instalacji elektrycznej. Jeżeli więc nie czujemy się zbyt dobrze w tego rodzaju naprawach, zdecydowanie lepiej powierzyć ją profesjonalistom w warsztacie samochodowym, którzy posiadają specjalistyczny sprzęt i narzędzia diagnostyczne.
W razie wystąpienia konieczności wymiany przekaźników warto zapoznać się z bogatą ofertą tanich przekaźników w Ucando. Szeroka gama produktów, takich jak przekaźniki rozrusznika, przekaźniki świateł oraz wiele innych gwarantują, że z pewnością znajdziecie Państwo wszystkie niezbędne części do naprawy swojego pojazdu.