Rozrusznik samochodowy umożliwia prawidłowy rozruch jednostki napędowej. Większość obecnie produkowanych samochodów posiada rozrusznik elektryczny, czyli silnik prądu stałego, który niezbędny jest do obracania wału korbowego jednostki napędowej oraz do nadawania mu prawidłowej prędkości obrotowej. Rozruszniki mogą mieć różną budowę oraz moc. Sprawnie działający rozrusznik pozwala na natychmiastowe odpalenie silnika po przekręceniu kluczyka w stacyjce. Jego awaria unieruchamia samochód na dobre.
Rozrusznik samochodowy nie jest skomplikowany w budowie. Podstawowa część rozrusznika samochodowego to bendiks, czyli zespół sprzęgający, łączący rozrusznik z silnikiem, dzięki której możliwe jest obracanie wałka korbowego jednostki napędowej. Element ten pełni również funkcję ochronną, blokując przeniesienie napędu na rozrusznik. Jej brak mógłby skutkować zniszczeniem rozruchowej części.
Bendiks połączony jest z wirnikiem. Od niego odchodzi również elektromagnes rozrusznika, który jest przekaźnikiem prądu z akumulatora, przez co umożliwia pracę rozrusznika. Tego typu elementy rozrusznika są wykonywane z materiałów odpornych na bardzo duże obciążenie. Jest to niezwykle ważne, ponieważ moc rozrusznika może się wahać od 0,4 do 10 kW.
Praca rozrusznika wiąże się z pokonywaniem przez niego wielu oporów, w tym m.in.:
Inne kluczowe części rozrusznika samochodowego to cewki stojana oraz szczotkotrzymacz, który utrzymuje szczotki rozrusznika, czyli elementy niezbędną do prawidłowego działania silnika elektrycznego (rozrusznika). Całość zamknięta jest w grubej, metalowej obudowie. Nie można, oczywiście, zapominać o przekaźniku rozrusznika, który odpowiada za przekazanie prądu w bezpieczny i kontrolowany sposób, a więc czuwa nad prawidłową pracą rozrusznika.
Najczęstszym objawem świadczącym o problemach z rozrusznikiem są kłopoty z uruchomieniem silnika samochodu, a także zbyt powolny rozruch czy też nienaturalne odgłosy dobywające się spod maski auta. W takich przypadkach niezbędna jest szybka diagnostyka układu rozruchowego pojazdu wraz ze sprawdzeniem stanu naładowania akumulatora, stanu technicznego przewodów zasilania rozrusznika i ich zamocowanie. Często przyczyną kłopotów jest po prostu brak odpowiedniej masy.
Elementy rozrusznika zużywające się najszybciej to szczotki węglowe, ponieważ są one poddawane ciągłemu ścieraniu o komutator wirnika. W sytuacji braku kontaktu między tymi elementami, z dużym prawdopodobieństwem można mówić o nadmiernym zużyciu szczotek lub ich zablokowaniu. Dość szybkiemu zużyciu ulegają także tuleje oraz łożyska. W skrajnych przypadkach może dojść również do naruszenia stojana przez wirnik.
Sklep UCANDO oferuje szeroki wybór części rozrusznika samochodowego, dostarczanych przez czołowych producentów osprzętu silnikowego na świecie. Wszystkie dostępne elementy są fabrycznie nowe i posiadają gwarancję producenta.
Zapraszamy do UCANDO po elementy rozrusznika w bardzo dobrej cenie rynkowej. Zapewniamy profesjonalne wsparcie techniczne, olbrzymi wybór asortymentowy oraz szybką realizację zamówienia.