Rozrusznik samochodowy to w rzeczywistości silnik prądu stałego, którego rolą jest zapewnienie szybkiego i bezproblemowego rozruchu silnika spalinowego pojazdu. Zarówno funkcja, jak i rodzaj wykonywanej pracy sprawiają, że rozrusznik to jedna z najbardziej wymagających części pod względem poboru energii elektrycznej z akumulatora. Rozruszniki w autach osobowych potrafią pobierać jednorazowo między 200 a 600 amperów.
Na budowę rozrusznika samochodowego składają się następujące elementy:
Ogromne ilości energii pobierane przez rozrusznik z akumulatora są niezbędne do wprawienia w ruch obrotowy wału korbowego. Uruchomienie wału możliwe jest dzięki urządzeniu sprzęgającemu rozrusznika. Urządzenie to sprzęga rozrusznik z kołem zamachowym jednostki napędowej. Energia pobrana przez rozrusznik wprawia w ruch koło zamachowe, które następnie obraca wał korbowy silnika.
Istnieje cały szereg awarii rozrusznika samochodowego oraz połączonych z nim elementów układu. Najpopularniejsze z nich to:
Bardzo często za rzekomą awarią rozrusznika stoi akumulator, który albo jest całkowicie rozładowany, ale też generuje zbyt niskie napięcie. W pierwszym przypadku przekręcanie kluczyka w stacyjce prowadzi jedynie do migania lub przygasania kontrolek. W drugim należy oczekiwać serii krótkich stuknięć zastępujących prawidłowe kręcenie rozrusznika.