Przewody zapłonowe to istotny elementy układu zapłonowego samochodu. Rolą przewodów zapłonowych jest doprowadzenie wysokiego napięcia elektrycznego z cewki zapłonowej do świecy. Współczesne rozwiązania konstrukcyjne dążą do maksymalnego skrócenia tej drogi, przez co w nowych silnikach cewki nałożone są bezpośrednio na świece zapłonowe.
Najważniejszą częścią każdego przewodu zapłonowego jest izolator kabla wraz z osłoną. Części te mogą być wykonane z różnych materiałów, których rodzaj przekłada się bezpośrednio na jakość i sprawność przewodów.
Przewody zapłonowe różnią się pomiędzy sobą w zależności od wytwarzającego je producenta i klasy samego produktu. Podstawowa różnica tkwi w rodzaju zastosowanej izolacji. Mamy więc:
Czas eksploatacji przewodów zapłonowych wynosi średnio 30-50 tys. km przebiegu. Zwykle zaleca się, aby przewody zapłonowe wymieniać razem ze świecami. W przypadku gdy producent samochodu przewiduje wymianę świec co 20 tys. km, przewody zapłonowe można wymieniać przy co drugiej wymianie świec.