Układ zapłonowy w samochodzie jest odpowiedzialny za zapalanie mieszanki paliwowo-powietrznej w jednostkach spalinowych, czyli silnikach o zapłonie iskrowym. Budowa oraz zasada działania zapłonu w zasadzie od lat pozostają takie same. Jednym z ważniejszych elementów całego układu jest rozdzielacz zapłonu, który przerywa prąd elektryczny niskiego napięcia oraz odprowadza impulsy prądu o wysokim napięciu.
Układ zapłonowy odpowiada za uruchomienie samochodu oraz późniejszą kontrolę działania jednostki napędowej. Zapłon samochodowy musi być w pełni sprawny. Każda ewentualna awaria tego układu staje się groźna dla silnika i może się skończyć nawet jego samozapłonem! W zależności od samochodu i konstrukcji jednostki napędowej budowa poszczególnego zapłonu może się od siebie różnić. I tak np. zapłon CDI, korzystający z prądu z kondensatorów, będzie działał na innej zasadzie niż typowy zapłon iskrowy dostępny w samochodach benzynowych. Jednak podstawą działania układu zapłonowego jest energia elektryczna pochodząca z akumulatora w trakcie rozruchu oraz z alternatora podczas jazdy.
Aparat zapłonowy to urządzenie najczęściej w elektryczno-mechanicznym układzie zapłonowym silnika spalinowego o zapłonie iskrowym. Rozdzielacz zapłonu jest zbudowany z przerywacza oraz właściwego rozdzielacza, który znajduje się we wspólnym kadłubie, zasilanym przez wspólny napęd. Rozdzielacz odpowiada za przerywanie przepływu prądu niskiego napięcia w uzwojeniu pierwotnym oraz odprowadzanie impulsów prądu wysokiego napięcia powstającego w uzwojeniu wtórnym do świec zapłonowych.
Rozdzielacz tworzy kadłub, kopułka rozdzielacza zapłonu, wałek, przerywacz, kondensator, palec zapłonowy oraz regulatory wyprzedzenia zapłonu. W górnej części wałka znajduje się krzywka wykorzystywana do unoszenia ruchomego styku przerywacza. W dolnej części znajduje się wielokarb, czyli płetwa, która ustala położenie wałka.
Palec rozdzielacza zapłonu montowany jest najczęściej na wałku lub zostaje przykręcony do podstawy odśrodkowego regulatora. Do jego produkcji używa się zazwyczaj ebonitu, fibry lub innego metalu o dobrej izolacyjności. Palec zapłonowy ma swojej górnej części metalową płytkę, która jest połączona ze środkowym stykiem kopułki. Styka się ona podczas obracania ze stykami znajdującymi się na obwodzie kopułki. Kopułka zapłonowa rozdzielacza wykonywana jest z materiałów charakteryzujących się dobrymi właściwościami izolacyjnymi. Liczba styków na kopułce jest taka sama jak ilość cylindrów w silniku. Są one połączone z gniazdami, w których umieszczone są przewody wysokiego napięcia, łączące kopułkę z poszczególnymi świecami zapłonowymi. Styk położony na górnej części kopułki rozdzielacza zapłonu jest połączony z palcem rozdzielacza za pomocą grafitowego pręcika, który jest dociskany przez sprężynę. Kopułka oraz cewka zapłonowa są połączone przewodem wysokiego napięcia znajdującym się w gnieździe styku, w górnej części kopułki. Ręczny regulator wyprzedzenia zapłonu, znany jako oktanokorektor, składa się z dźwigni połączonej nieruchomo z kadłubem rozdzielacza, a także z podziałówki ze skalą stopniową oraz nakrętki zaciskowej.
Jeżeli interesuje Cię tania kopułka rozdzielacza lub wysokiej klasy palec rozdzielacza zapłonu, w UCANDO znajdziesz najlepsze części dostarczane przez renomowanych producentów części motoryzacyjnych z całego świata. W ofercie znajdują się wyłącznie dobrej klasy, fabrycznie nowe elementy, objęte dodatkowo gwarancją producencką.
Zapraszamy do UCANDO po najlepsze kopułki rozdzielacza zapłonu oraz inne niezbędne elementy samochodowego układu zapłonowego. Gwarantujemy fachową pomoc techniczną, najniższe ceny na rynku, olbrzymi wybór asortymentowy oraz szybką realizację zamówienia.