Czujnik Halla to jedno z tych urządzeń samochodowych, do których kierowcy przywiązują bardzo mało uwagi, a często nawet nie mają pojęcia o jego istnieniu. Jest to niewielkie o prostej konstrukcji urządzenie pomiarowe, które mierzy natężenie pola magnetycznego. Czujniki Halla nazywane są również czujnikami hallotronowymi, a ich działanie związane jest z pracą wału korbowego oraz wału rozrządu.
Samochodowy czujnik Halla zadebiutował jako element wyzwalający impuls zapłonowy w bezstykowym układzie zapłonowym. W tym rozwiązaniu stosowano tam zamiast przerywacza umocowaną na wałku rozdzielacza przesłonę z oknami, która podczas ruchu wirowego przecinała linie pola magnetycznego oddziałującego na czujnik Halla. Nazwa czujnika została zaczerpnięta od efektu Halla, a więc zjawiska, które w 1879 roku odkrył amerykański fizyk Edwin H. Hall. Polegało ono na różnicy potencjałów w przewodniku, przez który w danej chwili przepływał prąd elektryczny.
Sensor Halla jest obecnie wykorzystywany jako czujnik położenia i prędkości obrotowej wału korbowego oraz wału rozrządu. Czujniki Halla stosuje się również w systemach ABS oraz układach pokrewnych jako urządzenia do pomiaru prędkości obrotowej kół. Tego typu sensory, w przeciwieństwie do czujników indukcyjnych, umożliwiają pomiar prędkości obrotowej praktycznie od zera, a także są mniej wrażliwe na wielkość szczeliny powietrznej pomiędzy czujnikiem a wirnikiem. W systemach ABS czujniki Halla są w stanie rozpoznać kierunek prędkości obrotowej koła, co jest np. bardzo pomocne w układach ułatwiających ruszanie pod górę (m.in. Hill Holder).
Sensor Halla wykorzystywany jest również m.in. jako urządzenie pomiarowe kąta otwarcia przepustnicy, kąta nachylenia wzdłużnego samochodu w układzie regulacji położenia reflektorów, kąta obrotu kierownicy, położenia pedału gazu, poziomu otwarcia szyb, a także natężenia prądu układzie elektrycznym czy też przyspieszenia pojazdu. Czujnik Halla wykonywany jest najczęściej z materiałów o właściwościach półprzewodnikowych.
Gdy czujnik Halla odmawia posłuszeństwa, zwłaszcza w przypadku wałka rozrządu, wówczas możemy mieć problem z uruchomieniem silnika. Zaświeci się lampka kontrolna jednostki napędowej, a sterownik silnika rozpocznie pracę w trybie awaryjnym. Przyczyną usterki może być uszkodzenie mechaniczne urządzenia, zniszczenie koła czujnika, wewnętrzne zwarcie lub przerwanie połączenia ze sterownikiem.
Ceny czujników Halla nie są wygórowane. Ważne, aby wybierać jedynie te urządzenia, które pochodzą od renomowanych producentów osprzętu samochodowego. Bardzo dobrej jakości, a przy tym tani czujnik Halla kupisz w UCANDO. Wszystkie nasze produkty są fabrycznie nowe i objęte gwarancja producencką. Zapewniamy fachową pomoc na każdym etapie zakupów oraz najniższe rynkowe ceny. Zamówienie realizujemy w ciągu 24 godzin od momentu jego złożenia.
Zapraszamy do UCANDO po prawdopodobnie najlepszy i najtańszy asortyment samochodowy na rynku!