Świece żarowe stosowane są w wysokoprężnych silnikach diesla. Przez długie lata ich jedyną funkcją było uruchamianie silnika i nagrzewanie go na początkowym etapie pracy – zasysane z zewnątrz do cylindra powietrze (zwłaszcza zimą) musi być najpierw podgrzane i dopiero wówczas następuje uruchomienie silnika. Jednak od kilku lat, a dokładniej od wprowadzenia normy spalin Euro 4, świece żarowe zyskały nowe zadania.
Ponieważ najwięcej spalin diesel emituje w momencie zimnego rozruchu, świece żarowe wykorzystywane są do maksymalnego skrócenia tego etapu. W nowoczesnych samochodach świece żarowe działają co najmniej trójfazowo – zarówno przed uruchomieniem silnika, w jego trakcie oraz już po tzw. zimnym rozruchu. Ich rola kończy się dopiero w momencie, w którym temperatura powietrza w cylindrze wzrośnie do wartości zapewniającej jak najlepsze (z punktu widzenia ekologii) warunki do spalania mieszanki.
Istnieją dwa podstawowe rodzaje świec żarowych. Są to:
Za skuteczniejsze i wyraźnie trwalsze uważa się żarowe świece ceramiczne. Świece te wyróżniają się wysoką temperaturą topnienia oraz dużym przewodnictwem ciepła. Bardzo ważne jest również to, że żarowe świece ceramiczne znacznie szybciej osiągają pożądaną temperaturę.
Sprawdzanie świec żarowych można przeprowadzić na dwa sposoby: można wykorzystać do tego specjalny czujnik (sprawdzanie świec żarowych bez wykręcania) lub wykręcić je i podpiąć po kolei pod akumulator. Jeśli wszystkie właściwie się nagrzewają, możemy mieć pewność co do ich sprawności. Jeśli jednak choć jedna świeca nie działa prawidłowo, należy pomyśleć o wymianie wszystkich, gdyż jedynie kwestią czasu jest, kiedy posłuszeństwa odmówią również pozostałe.