Cewka zapłonowa stanowi element samochodowego układu zapłonowego. Jej zadaniem jest gromadzenie odpowiednio dużej energii elektrycznej, która wykorzystywana jest do przeskoku iskry na świecy zapłonowej i w konsekwencji do zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej.
Przy wyborze cewki zapłonowej należy przede wszystkim przestrzegać zaleceń producenta samochodu. Cewka nieodpowiednia dla danego modelu auta zawsze oznaczać będzie większe lub mniejsze problemy z eksploatacją pojazdu. Zamontowanie w silniku cewki o zbyt dużej oporności uzwojenia pierwotnego wiąże się np. z powstawaniem słabszej iskry, co z kolei przekłada się na wzrost zużycia paliwa i niższą moc auta. Z kolei cewka zapłonowa o zbyt małej rezystencji to nadmierny przepływ prądu mogący uszkodzić nie tylko cewkę, ale i nawet cały moduł zapłonowy.
Awarie układu zapłonowego, a zwłaszcza cewki zapłonowej, to jedne z najczęściej występujących awarii w samochodach z silnikami benzynowymi.
Objawy awarii cewki zapłonowej bywają bardzo różne, poczynając od problemów z uruchomieniem samochodu, przez łatwo wyczuwalne szarpanie silnika, aż po spadek mocy auta przy jednoczesnym wzroście zużycia paliwa. Najczęstszymi efektami awarii cewki zapłonowej jest całkowity brak iskry na jednym z cylindrów lub też wypadanie zapłonów.
Ponieważ objawy awarii poszczególnych części układu zapłonowego bywają do siebie bardzo podobne, przed zdiagnozowaniem uszkodzenia cewki, należy sprawdzić wszystkie pozostałe elementy. Kiedy jednak już mamy pewność, że awarii uległa właśnie cewka zapłonowa, należy ją jak najszybciej wymienić na nową – cewka zapłonowa nie podlega nigdy naprawie ani regeneracji.