Pompa wspomagania stanowi serce układu wspomagania kierownicy, czyli rozwiązania, którego zadaniem jest wspomaganie kierownicy podczas jazdy samochodem. Jeszcze niedawno układ wspomagania był luksusem dostępnym jedynie w najdroższych modelach aut, dzisiaj stanowi podstawowy element każdego pojazdu i montowany jest w 99% samochodów osobowych.
Oprócz pompy wspomagania, w skład układu wspomagania wchodzą również:
W samochodach jeżdżących po naszych drogach stosowane są trzy różne typy układów wspomagania kierownicy:
Pompa wspomagania, czyli – właściwie rzecz ujmując – pompa hydrauliczna, znajduje się jedynie w hydraulicznym układzie wspomagania. W przypadku układu pneumatycznego mamy do czynienia z tzw. serwem (pompą pneumatyczną), a w układzie elektrycznym z silnikiem elektrycznym.
Nadmierna lub niewłaściwa eksploatacja pompy wspomagania (także korzystanie z pompy wspomagania słabej jakości) może zakończyć się awarią, której objawem jest wyciek bądź zatarcie mechanizmu. Uszkodzenie pompy wspomagania łatwo jest rozpoznać, ponieważ wydaje ona wówczas charakterystyczny, wyjący dźwięk przy skręcie kół.
Aby wymienić pompę wspomagania należy rozpocząć od odessania płynu z układu wspomagania, odłączenia przewodów ciśnieniowych i zdjęcia paska napędowego. Następnie pompę należy odkręcić od bloku silnika, a w jej miejsce wstawić nową. Całą resztę montujemy w kolejności odwrotnej niż przy demontażu. Należy przy tym pamiętać, że wraz z wymianą pompy wspomagania powinno się również wymienić krążący w układzie płyn.