Czym jest, za co odpowiada oraz jak istotną rolę w bezpieczeństwie jazdy odgrywa układ kierowniczy, wiemy chyba wszyscy. Składa się on z wielu elementów, jednak warto przyjrzeć się bliżej jednemu z nich, a mianowicie czujnikowi kąta skrętu. Na pierwszy rzut oka określenie to wygląda dość enigmatycznie, lecz, tak naprawdę, czujnik kąta skrętu to układ, który pozwala określić wybrany przez kierowcę kąt położenia koła kierownicy.
Czujnik kąta skrętu dostępny jest w różnych wariantach konstrukcyjnych, a użycie jego konkretnego rodzaju jest z reguły uzależnione od danego modelu auta. Również typ czujnika decyduje o tym, gdzie jest on montowany. Standardowo czujnik do pomiaru kąta skrętu kierownicy znajduje się w górnej części wału korbowego tuż pod kołem. Bez sprawnie działającego czujnika można zapomnieć o prawidłowej pracy m.in. ESP, funkcji doświetlania zakrętów czy też adaptacyjnego tempomatu.
W zależności od producenta, czujnik kąta skrętu kierownicy może mieć konstrukcję pracującą na zasadzie magnetorezystancji, fotokomórki, czujnika Halla czy też potencjometru. Jego głównym zadaniem jest określenie wybranego przez kierowcę kątowego położenia koła kierownicy. Zebrane informacje na ten temat są przekazywane za pomocą magistrali CAN lub za sprawą przewodów sygnałowych do wybranych systemów samochodu, a więc np. układu dynamiki jazdy, wspomagania układu kierowniczego, układu hamulcowego z ABS/ASR/ESP, oświetlenia auta czy też układu pomiaru odległości.
Jakakolwiek ingerencja w układ kierowniczy, a szczególnie w kierownicę, wymaga ponownego ustawienia czujnika, a więc dokonania jego kalibracji. Nieprawidłowo skalibrowany czujnik kąta skrętu stanie się zagrożeniem na drodze. Jego zła praca spowoduje np. wyłączenie systemów bezpieczeństwa, w tym ESP, co zdestabilizuje trakcję samochodu, zwiększając tendencję do wpadania pojazdu w poślizg, a tym samym do utraty stabilizacji toru jazdy. Kalibracja czujnika powinna być przeprowadzana przez wyspecjalizowany pod tym względem serwis, posiadający do tego odpowiednie oprogramowanie. O wszelkich innych próbach ustawiania czujnika lepiej zapomnieć, dla własnego bezpieczeństwa.
Jak ważny jest czujnik do pomiaru kąta skrętu kierownicy w samochodzie, udowodniliśmy powyżej. Najważniejszy w tym przypadku jest regularny serwis układu kierowniczego oraz odpowiednia, fachowa kalibracja czujnika. Jeżeli konieczna jest wymiana tego elementu w Twoim samochodzie, w UCANDO przygotowaliśmy bogatą ofertę wysokiej klasy czujników do wszystkich współczesnych modeli aut. Wszystkie produkty pochodzą od czołowych producentów układów wspomagających oraz systemów czujników samochodowych.
Zapraszamy do UCANDO po tanie czujniki kąta skrętu kierownicy. Asortyment w naszym sklepie to najlepsza relacja ceny do jakości.