Dziś każdy nowo produkowany samochód zjeżdżający z linii produkcyjnej ma na swoim wyposażeniu wspomaganie układu kierowniczego. Taki system zdecydowanie ułatwia manewrowanie pojazdem, bez konieczności wkładania przez kierowcę w każdy ruch kierownicą dużej siły. Obecnie wspomaganie kierownicy to system elektryczny lub hydrauliczny (oraz system pneumatyczny stosowany zazwyczaj w pojazdach ciężarowych). O ile w pierwszym rozwiązaniu cały układ opiera się na instalacji elektrycznej, o tyle w systemie hydraulicznym istotną rolę odgrywają przewody układu wspomagania, które wymagają regularnej kontroli oraz serwisowania.
Wspomaganie kierownicy to układ stosowany w samochodach oraz innych pojazdach mechanicznych, którego głównym zadaniem jest ułatwienie prowadzenia pojazdu poprzez zmniejszenie siły, z jaką kierowca musi obracać kierownicę, aby zmienić tor jazdy samochodu. Na skutek ruchu kierownicy uruchomiony zostaje zestaw hydrauliczny lub elektryczny aktuatorów, który przekazuje siłę bezpośrednio do układu kierowniczego, wspomagając w ten sposób ruchy kierowcy.
Obecnie w samochodach osobowych montowane są dwa rodzaje wspomagania kierownicy – elektryczny oraz hydrauliczny. System elektryczny (EPS/EPAS) został opracowany w 1981 roku, a do masowej produkcji trafił dopiero w 1988 roku, na początku głównie do samochodów japońskich producentów. Główną zaletą układu elektrycznego jest brak konieczności serwisowania, ponieważ jest on z reguły bardzo trwały. W przypadku jakiejkolwiek awarii nie jest on poddawany naprawie poszczególnych elementów, lecz wymienia się zazwyczaj cały układ na nowy, co jednak swoje kosztuje.
Hydrauliczne wspomaganie kierownicy zaczęło być stosowane już w latach 50. XX wieku głównie w amerykańskich samochodach. Początkowo układ sprawiał wiele problemów kierowcom, którzy narzekali na jego mało precyzyjne działanie. Problem ten usunięto dopiero w latach osiemdziesiątych wraz z nowymi wersjami tego układu. System hydrauliczny składa się m.in. z pompy łopatkowej (generuje ciśnienie płynu wspomagania), zaworu sterującego oraz siłowników znajdujących się po obu stronach przekładni kierowniczej. Najważniejsze jednak w całym układzie są przewody ciśnieniowe układów wspomagania, które z przodu samochodu ułożone są w tzw. pętlę chłodzącą, korzystającą z wymuszonego jazdą obiegu powietrza do schłodzenia płynu wspomagania. Problemem hydraulicznego układu wspomagania, w przeciwieństwie do systemu elektrycznego, jest to, że wymaga on serwisowania i jest często wysoce awaryjny. Najsłabszym ogniwem w tym przypadku jest przewód układu wspomagania, który (w zależności od materiału, z jakiego został zrobiony) jest podatny na uszkodzenia mechaniczne, pęknięcia i przetarcia. Na uwagę zasługuje również pompa łopatkowa, która pracuje cały czas, niezależnie od tego, czy skręcamy kierownicą czy nie.
Popularni producenci przewodów układu wspomagania
Jeżeli interesuje Cię dobrej jakości przewód wspomagania, który dodatkowo jest dostępny w atrakcyjnej cenie, to oferta UCANDO powinna Cię zainteresować. Nasze produkty są fabrycznie nowe i sprowadzane przez czołowych producentów elementów układów kierowniczych na świecie. Nasza oferta to najlepsza relacja ceny do jakości.
Powiązane kategorie produktowe
Sklep UCANDO to tanie przewody wspomagania układu kierowniczego o bardzo dobrej jakości i wytrzymałości. Zapewniamy bogaty asortyment części zamiennych, fachową pomoc techniczną oraz szybką realizację zamówienia.