Podczas procesu spalania mieszanki paliwowo-powietrznej, przez pierścienie w tłokach z komory spalania do skrzyni korbowej przedostają się pewne ilości gazów. To one są odpowiedzialne za wzrost ciśnienia w skrzyni. Powstające ciśnienie musi zostać obniżone. Odpowiedzialna jest za to odma olejowa, czyli przewód odpowietrzający skrzynię korbową. Najczęściej zintegrowany jest z nią separator oleju.
Komora korbowa to wolna przestrzeń w komorze jednostki napędowej, w której pracuje wał korbowy. W skrzyni korbowej następuje wstępne sprężenie mieszanki paliwowo-powietrznej, która następnie, wraz z domieszką oleju silnikowego, jest transportowana do komory spalania. Aby cały proces przebiegał prawidłowo, konieczne jest sprawne działanie odmy olejowej.
Odma to niewielki element, który pełni istotną funkcję dla całej jednostki tłokowej. Gdy gazy spalinowe pojawiają się w układzie, odma kieruje je do kolektora dolotowego i pozwala na ponowny proces spalania. Takie działanie pozwala wyeliminować możliwość wydobywania się gazów spod maski, wlotów powietrza i dysz nawiewu. Zapewnia to również ochronę dla głowicy cylindra oraz mechanizmu korbowego. Odma odpowiada także za łączenie skrzyni biegów z rozrządem zaworów oraz łożyskowanie wału korbowego. Mówiąc w skrócie, odma, wyposażona w filtr odmy, to przewód odpowietrzający skrzynię korbową, który minimalizuje ryzyko niekontrolowanego wzrostu ciśnienia gazów w skrzyni korbowej, co może doprowadzić do uszkodzenia silnika. Warto również wspomnieć o innym ważnym elemencie odmy, jakim jest separator oleju. Jest on odpowiedzialny za skraplanie tzw. mgiełki olejowej i kierowanie jej z powrotem do komory. Całość uzupełniają zawory membranowe (wyrównują ciśnienie) oraz zawory PCV (odprowadzają gazy).
Długoletnia eksploatacja samochodu powoduje, że w skrzyni korbowej gromadzi się gęsta maź, która stopniowo zatyka przewód odpowietrzający skrzynię, co w konsekwencji prowadzi do wzrostu ciśnienia gazów w skrzyni, a następnie do uszkodzenia uszczelek i wycieku oleju silnikowego. O usterce odmy olejowej świadczy więc bez wątpienia cieknący przez uszczelki olej w okolicach skrzyni. Innym objawem wadliwej odmy olejowej jest unoszący się do góry bagnet mierzący poziom oleju lub charakterystyczny syk towarzyszący jego wyciąganiu lub syk pojawiający się podczas odkręcenia korka wlewu oleju. Charakterystyczne syczenie to oznaka uciekającego gazu, który wcześniej znajdował się pod dużym ciśnieniem. Na prawidłowe działania odmy olejowej może mieć również wpływ zapchany filtr odmy silnika. Konieczna jest wówczas jego natychmiastowa wymiana.
Aby odma mogła sprawnie działać przez długie lata, należy przede wszystkim pamiętać o regularnej wymianie oleju silnikowego i stosowaniu wyłącznie olejów zalecanych przez producenta. Im starszy olej, tym więcej w nim zanieczyszczeń i łatwiej o zapchanie przewodu odpowietrzającego. Pamiętajmy również, że tanie oleje są na ogół gęstsze, przez co ryzyko zatkania odmy, zwłaszcza przy mocnym zanieczyszczeniu oleju, jest o wiele większe, niż w przypadku stosowania nowoczesnych olejów syntetycznych. Należy pamiętać także o terminowym czyszczeniu odmy olejowej. Ważny jest również filtr na odmę oraz separator, a w zasadzie ich stan techniczny. W razie konieczności należy dokonać ich wymiany.
Sklep UCANDO przygotował szeroki wybór filtrów odmy w doskonałych cenach rynkowych. Wszystkie części dostarczane są przez sprawdzonych i godnych zaufania producentów, udzielających na swoje wyroby gwarancji.
Zapraszamy do UCANDO po tanie filtry odmy! Gwarantujemy profesjonalne wsparcie techniczne, najniższe ceny na rynku, olbrzymi wybór asortymentowy oraz natychmiastową realizację zamówienia.