Zdaniem zdecydowanej większości specjalistów, w przypadku przekładni automatycznych mamy do czynienia z dwoma składnikami, na których absolutnie nie wolno oszczędzać, jeśli tylko chcemy się cieszyć sprawną i bezawaryjną pracą skrzyni biegów. Te składniki to olej oraz filtr hydrauliczny.
Od co najmniej kilku już lat pojawiają się pogłębiające się różnice pomiędzy producentami i ekspertami motoryzacyjnymi względem wymiany oleju oraz samochodowych filtrów hydraulicznych w automatycznych skrzyniach biegów. Zdaniem producentów aut, olej wlewany do przekładni powinien wystarczyć na cały okres życia samochodu i jego wcześniejsza wymiana nie ma praktycznego uzasadnienia poza pewnymi ściśle określonymi przypadkami. Zupełnie inaczej do sprawy podchodzą eksperci, którzy tego typu zalecania, umieszczane często również w samych książkach serwisowych, uważają za dowód na pozorowaną troskę o budżet właścicieli tychże samochodów. Ich zdaniem olej w przekładniach automatycznych (ale również manualnych) należy wymieniać w trosce o sprawność i trwałość skrzyni biegów i to w określonych interwałach wynoszących od 60 do 100 tys. kilometrów (pierwsza wymiana) oraz 30-40 tys. kilometrów (każda kolejna wymiana). Razem z olejem wymianie podlegać muszą koniecznie również filtry hydrauliczne. Bez tego skrzynia biegów narażona będzie na uszkodzenia lub poważne awarie wymagające nawet całkowitej wymiany tego podzespołu.
Stara zasada obowiązująca w motoryzacji mówi, że im nowocześniejsza i bardziej skomplikowana przekładnia, tym większe wymagania wobec filtra hydraulicznego i oleju. A właśnie automatyczne skrzynie biegów są przekładniami niezwykle nowoczesnymi i skomplikowanymi, które dodatkowo są coraz bardziej miniaturyzowane przy ciągłym wzroście przenoszonych momentów obrotowych. Ta niezwykle ciężka praca mechanizmu odbija się również na samym oleju, a to przekłada się bezpośrednio na dbający o jego stan filtr. Zaniedbania w wymianie obu komponentów sprawiają, że popularne „automaty” z czasem zaczynają szarpać, biegi zmieniają się bardzo opornie, pojawiają się niepokojące dźwięki i wibracje, aż w końcu przekładnia przestaje działać.
Należy pamiętać również o tym, że podczas wymiany oleju oraz filtra płynów hydraulicznych, wiele możemy dowiedzieć się o stanie skrzyni biegów. Fachowcy na podstawie koloru oleju oraz np. opiłków znajdujących się w filtrze, są w stanie ocenić kondycję przekładni i określić, czy wymaga ona interwencji mechanika.