Głównym zadaniem wszystkich wycieraczek samochodowych jest oczyszczanie przedniej oraz tylnej szyby pojazdu z deszczu, śniegu czy też błota podczas jazdy. Pierwsze tego typu urządzenia pojawiły się już na początku XX wieku, natomiast pierwsze wycieraczki zostały opatentowane w 1903 roku. Wśród osób, którym przypisuje się ten wynalazek, znalazł się Polak, Józef Hofmann, którego pomysły zostały wdrożony przy seryjnej produkcji aut marki Ford.
Tradycyjne wycieraczki samochodowe składają się z długich, cienkich pasków gumy rozciągniętych na metalowych lub plastikowych ramionach, które przesuwane są mechanicznie za pomocą niewielkiego silniczka elektrycznego z odpowiednią przekładnią, włączanego przez kierowcę lub automatycznie przez czujniki deszczu. Współczesne auta posiadają zazwyczaj dwa ramiona wycieraczek na szybie przedniej, wykonujące ruch współbieżny lub przeciwbieżny, a także jedno ramię wycieraczki na szybie tylnej. W niektórych samochodach klasy premium można spotkać również mini wycieraczki umieszczone na przednich reflektorach.
Ramiona wycieraczek przednich w samochodach najczęściej pracują według tego samego schematu, a mianowicie jedno z nich przeciera lewą, a drugie prawą część szyby wykonując ruch współbieżny lub przeciwbieżny. Niekiedy pióra wycieraczek mają odmienną długość, co ma pomóc w oczyszczeniu większej powierzchni szyby. Niektóre współczesne samochody posiadają wyłącznie jedno ramię wycieraczki przedniej, które porusza się po obwodzie fragmentu okręgu, jak np. w Citroenie AX, lub poruszające się po mimośrodzie.
Według ekspertów, wycieraczki samochodowe zapewniają pełną skuteczność działania przez około pół roku po zamontowaniu. Z czasem ich wydajność systematycznie maleje. Przez pierwsze 6 miesięcy pracy wycieraczki są w stanie wykonać ponad pół miliona cykli wycierania. Po tym okresie wycieraczki, a zwłaszcza ich gumowe elementy, powinny zostać wymienione na nowe, nawet jeżeli wycieraczki są używane sporadycznie, ponieważ miękka guma szybko się starzeje i parcieje, zwłaszcza pod wpływem słońca.
Awariom ulegają nie tylko pióra wycieraczek, ale również może dojść do przepalenia bezpiecznika odpowiedzialnego za działanie całego systemu, awarii dźwigni uruchamiającej i sterującej pracą wycieraczek czy też uszkodzeniem silniczka napędzającego cały mechanizm. Wymiana niektórych elementów może być dość kosztowna, dlatego też warto regularnie kontrolować stan techniczny całego układu.
Montaż ramienia wycieraczki jest stosunkowo prostym zadaniem, które można wykonać samodzielnie. Najpierw upewnij się, że zakupiłeś właściwe ramię wycieraczki pasujące do Twojego modelu pojazdu. Następnie podnieś stare ramię wycieraczki, aby odblokować zatrzask, który je przytrzymuje. Może być konieczne użycie małego płaskiego śrubokręta, który pomoże w jego uwolnieniu. Po uwolnieniu starego ramienia delikatnie je zdejmij z trzpienia wycieraczki. Weź nowe ramię, sprawdź, czy kierunek jest prawidłowy, a następnie umieść je na trzpieniu, upewniając się, że zatrzask jest bezpiecznie zamknięty. Na koniec sprawdź, czy ramię jest solidnie zamocowane i czy wycieraczki pracują poprawnie, nie dotykając szyby zbyt mocno ani nie pozostawiając śladów.
Wycieraczka tylna, chociaż często pomijana, odgrywa ważną rolę. Pomaga w utrzymaniu dobrej widoczności z tyłu pojazdu, co przydaje się zarówno w czasie cofania, jak i jazdy naprzód – do kontrolowania sytuacji za samochodem. Wymiana ramienia wycieraczki tylnej jest równie ważna jak wymiana przedniej. W naszej ofercie znajdziesz ramiona wycieraczek tylnych, dostosowane do konkretnych marek i modeli aut, zapewniające idealne dopasowanie i funkcjonalność. Zapewniamy, że nasze produkty są wytrzymałe i łatwe w montażu, co pozwala na szybką i bezproblemową wymianę.
Ramiona wycieraczek mogą ulegać różnym awariom, od prostych do złożonych. Do najczęstszych problemów należą:
● zacinanie się mechanizmu,
● luźne połączenia,
● uszkodzenie sprężyny powodujące niewystarczający nacisk na szybę,
● uszkodzenia spowodowane przez korozję,
● uszkodzenia mechaniczne.
W niektórych przypadkach, zamiast wymiany, możliwa jest regeneracja ramion wycieraczek. Proces ten może obejmować czyszczenie, smarowanie ruchomych części, a także malowanie lub wymianę uszkodzonych elementów. Regeneracja przywraca ramionom wycieraczek pierwotną funkcjonalność i wygląd, co jest kosztowo efektywną alternatywą dla zakupu nowych części. Niemniej trzeba pamiętać, że w przypadku bardzo zużytych ramion regeneracja nie jest skutecznym rozwiązaniem.
Wiedza o tym, kiedy ramiona wycieraczek nadają się do wymiany, jest kluczowa dla utrzymania bezpieczeństwa. Objawy, które mogą wskazywać na konieczność wymiany, to: hałas przy pracy wycieraczek, nierównomierne czyszczenie szyby, widoczne uszkodzenia, takie jak pęknięcia lub zgięcia, a także brak powrotu wycieraczek do pozycji spoczynkowej. W naszym sklepie motoryzacyjnym Ucando znajdziesz szeroki asortyment ramion wycieraczek, które pomogą Ci przywrócić pełną funkcjonalność systemu wycieraczek w Twoim samochodzie.