Każdy kierowca wie, jak ważną rolę odgrywają wycieraczki podczas jazdy w trudnych warunkach atmosferycznych. Jednak wycieraczki nie mogłyby spełniać swojej roli bez odpowiednich spryskiwaczy szyb, które zdecydowanie ułatwiają oczyszczanie szyb z wszelakich zabrudzeń takich, jak błoto, kurz czy też pył. Obecnie coraz częstszym rozwiązaniem jest umieszczanie systemu spryskiwania szyb bezpośrednio na wycieraczkach, jednak standardowo znajduje się on w masce pojazdu.
Spryskiwacze szyb ściśle współpracują z wycieraczkami, zapewniając dobrą widoczność o każdej porze roku oraz dnia. Sprawny silniczek spryskiwacza szyb pozwala nie tylko skutecznie oczyścić szybę auta, ale również zwiększa żywotność samych wycieraczek oraz chroni szybę przed zarysowaniem. Dawniej układ spryskiwacza był wyposażony w ręczną lub nożną pompkę do spryskiwacza. Obecnie jest to najczęściej elektryczny system, uruchamiany poprzez naciśnięcie lub przekręcenie dźwigni w kolumnie kierownicy.
Standardowe układy wyposażone są w silniki spryskiwacza szyb na prąd stały, pompki z tworzywa sztucznego umieszczone w dolnej części zbiornika z płynem, zbiorniki na płyn, przewody gumowe lub z tworzywa sztucznego, dysze spryskiwaczy do szyby przedniej i tylnej czy też filtr płynu do spryskiwaczy (w niektórych modelach aut).
Po uruchomieniu układu, prąd dopływa do silniczka elektrycznego, który obraca pompkę spryskiwaczy. Ona z kolei pobiera płyn ze zbiornika, zwiększając jednocześnie jego ciśnienie, i kieruje go poprzez przewody do dysz, które nanoszą płyn bezpośrednio na szybę. W najnowszych konstrukcjach samochodowych cały układ sterowany jest automatycznie z wykorzystaniem czujników deszczu. Gdy system wykryje opady atmosferyczne, czujnik uruchamia wycieraczki oraz spryskiwacze, ustawiając również ich intensywność pracy względem warunków panujących na drodze.
Najczęstsze awarie pojawiające się w układzie spryskiwaczy, to zazwyczaj brak płynu w zbiorniczku, uszkodzona lub zabrudzona pompka, nieszczelne lub uszkodzone przewody czy też zatkane lub zamarznięte dysze spryskiwaczy. Awarie mogą być również poważniejsze, jak np. uszkodzony silniczek napędzający pompkę, przerwany przewód zasilający lub uszkodzony przełącznik do uruchamiania systemu.