Układ rozrządu zaliczany jest do jednego z kluczowych elementów silników spalinowych we współczesnych autach. Zadaniem rozrządu jest zapewnienie dopływu do cylindrów mieszanki paliwowo-powietrznej, a następnie odprowadzenie z nich zbędnych produktów spalania. To właśnie układ rozrządu sprawia, że samochód ma możliwość uzyskiwania takich osiągów, jakie przewidzieli jego konstruktorzy.
Podstawowa różnica pomiędzy współcześnie używanymi rozrządami tkwi w sposobie przenoszenia napędu z wału korbowego na wałek lub wałki rozrządu. Obecnie mamy więc wybór pomiędzy:
Przewidywany przez producenta czas eksploatacji układu rozrządu zwykle znajduje się w instrukcji dołączonej do każdego samochodu. Jeśli takowej nie posiadamy, warto zasięgnąć informacji w autoryzowanym serwisie.
Aby wymiana taka nie była konieczna zbyt wcześnie, należy w użytkowaniu auta nie tylko stosować się do zaleceń producenta, ale i regularnie przeprowadzać kontrolę poszczególnych elementów rozrządu, w tym przede wszystkim paska lub łańcucha, pompy wody oraz rolek.