Samochodowy układ rozrządu jest jednym z najważniejszych systemów silnikowych, zapewniającym nie tylko prawidłowe sterowanie elementami dostarczającymi paliwo do jednostki napędowej oraz skuteczne usunięcie spalin, ale również odpowiednią synchronizację układu korbowo-tłokowego z systemem sterowania zaworami. Aby praca rozrządu mogła być wydajna, wszystkie jego elementy muszą funkcjonować w niezawodny sposób. Ważną rolę w tym zadaniu odgrywa zestaw rolek paska rozrządu.
Przeniesienie momentu obrotowego wytworzonego w jednostce napędowej do napędzanych kół jezdnych jest możliwe dzięki szeregowi mechanizmów. Jednym z najważniejszych z nich jest rozrząd. Każdy współczesny silnik tłokowy posiada układ rozrządu, odpowiedzialny m.in. za dostarczanie ładunku do cylindra i za odprowadzanie spalin przez kanały wylotowe. Co istotne, awaria rozrządu unieruchamia cały samochód i może prowadzić do wystąpienia poważnych usterek.
Układ rozrządu składa się nie tylko z wału korbowego, wałków rozrządu wraz z kołami zębatymi czy elementów przenoszących napęd. To również wszystkie dodatkowe części współpracujące z układem takie, jak np.: rolki napinające (napinacze), prowadzące rolki paska rozrządu, pompy wody, pompy wtryskowe czy bieżnie ślizgowe (w układach z napędem łańcuchowym), itp. Układ składający się z takich elementów można nazwać napędem rozrządu.
Rolka napinacza paska rozrządu ma za zadanie regulować wymagane napięcie paska w układzie, a także zapewniać prawidłowe ustawienie rozrządu wału korbowego jednostki napędowej. To napinacz utrzymuje odpowiednie napięcie paska rozrządu, niezależnie od obrotów silnika czy obciążeń przez niego generowanych. Dodatkowo rolka rozrządu pełni funkcję tłumiącą drgania paska. Napinacz umieszcza się jako następny element za wałem korbowym oraz wprowadza pasek na najbliższe koło zębate pod odpowiednim kątem tak, aby odpowiednia ilość zębów była w stanie przenieść właściwy moment obrotowy.
Rozróżnia się 2 rodzaje napinaczy pod względem sposobu napinania:
Zaleca się, aby zestaw rolek paska rozrządu wymieniać wraz z wymianą paska rozrządu, czyli co 60-100 tys. km biegu. Pamiętajmy, że prawidłowe napięcie paska gwarantuje długotrwałe i bezproblemowe użytkowanie rozrządu, co pozwoli uniknąć nieprzyjemnych sytuacji na drodze.
Sklep UCANDO oferuje komplet rolek rozrządu do silników spalinowych w najniższej cenie rynkowej. Wszystkie dostępne w sklepie części są fabrycznie nowe i posiadają gwarancję producenta. Współpracujemy wyłącznie z najlepszymi producentami części i podzespołów samochodowych na świecie. Zapewniamy najlepszą relację ceny do jakości naszych produktów.
Zapraszamy do UCANDO po zestaw rolek rozrządu w doskonałej cenie rynkowej. Gwarantujemy profesjonalną pomoc techniczną, olbrzymi wybór asortymentowy i szybką realizację zamówienia.