Pasek klinowy w samochodzie napędza urządzenia pomocnicze takie, jak pompa wspomagania kierownicy, czy też pompa cieczy chłodzącej i alternator. By pasek działał prawidłowo istotne jest jego prawidłowe ułożenie oraz bezpoślizgowa praca paska dzięki układzie rolek. Zestaw paska wielorowkowego powinien zawsze działać na najwyższym poziomie. By to zapewnić należy okresowo kontrolować stan paska i jego elementów.
Utworzenie rowków na powierzchni paska wielorowkowego pozwoliło uzyskać całkowite spasowanie paska do kół pasowych, dzięki czemu praca paska klinowego nie jest tak głośna i znacznie wydajniejsza. Rola pasa klinowego wielorowkowego jest tak ważna, że cały zestaw paska wielorowkowego powinien być zawsze w jak najlepszym stanie.
Kontrola zestawu paska wielorowkowego
Kontrolując stan paska klinowego wielorowkowego należy przede wszystkim zwrócić uwagę na to, czy nie posiada przetarć i wyślizganych powierzchni. Ponadto trzeba koniecznie sprawić stan rolek i upewnić się, że brak na nich luzu i że pracują w jednej płaszczyźnie. Ponadto nie zapominajmy, by przestrzegać zaleceń producenta co do okresów wymiany zestawu paska wielorowkowego.
Nieprawidłowa praca zestawu paska wielorowkowego objawia się niepokojącymi odgłosami podczas pracy silnika lub metalicznymi piskami zatartych łożysk. Ponadto awaria może objawić się wadliwym działaniem wszelkich elementów napędzanych paskiem np. sprężarki klimatyzacji, pompy wspomagania lub alternatora.