Obecnie trudno jest nam sobie wyobrazić współczesną motoryzację bez gumowych pasków napędowych. A przecież zanim paski napędowe wykonywane z odpowiedniej mieszanki gumowej stały się naszą codziennością, do przenoszenia napędu stosowano koła zębate oraz łańcuchy napędowe. Co więcej, zarówno zębatki, jak i łańcuchy stosowane są do dzisiaj i to w najbardziej ekskluzywnych modelach samochodów. Zwłaszcza łańcuchy napędowe wciąż są dość chętnie używane, jednak daleko im do popularności pasków. Paski napędowe są uwielbiane przez producentów, ponieważ są:
Takie gumowe paski napędowe mogą przybierać różne formy i kształty, w zależności od przeznaczenia, co odbija się również na problemach z określeniem ich prawidłowej nazwy. Z jakimi paskami napędowymi stosowanymi w samochodach osobowych możesz mieć do czynienia? Jakie paski napędowe znajdziesz w naszym sklepie, na Ucando.pl?
Rozmaitość pasków napędowych i ich nazewnictwa potrafi sprawić problemy nawet najwytrawniejszym mechanikom i ekspertom motoryzacji. Ogólnie przyjmuje się, że samochodowe paski napędowe dzielą się na:
Powyższy podział wynika przede wszystkim z ich budowy, a dokładnie z kształtu i rysunku bieżni przylegającej do koła pasowego. Oprócz tego typu podziału dochodzą trudności związane z nazwą nadawaną paskom przez ich producentów. Nie zawsze bowiem pasek klinowy jest po prostu paskiem klinowym. Niejednokrotnie nazwy „pasek wielorowkowy” i „pasek wieloklinowy” używane są zamiennie, nie tyle przez użytkowników czy sprzedawców, ile właśnie przez ich producentów. Z tego powodu, oprócz samej nazwy paska, warto dodać, jakie jest jego przeznaczenie. Stąd popularność określeń takich jak „pasek rozrządu” lub „zestaw paska rozrządu” zamiast samego „zestawu paska klinowego”.
Samochodowy pasek klinowy to rodzaj paska napędowego wykonany – jak wszystkie inne paski tego typu – z mieszanki gumowej i posiadający charakterystyczny przekrój trapezu. Pasek ten w wersji klasycznej jest paskiem gładkim, nie przecinanym żadnymi nacięciami i nie posiadający tzw. ząbków. Warstwa nośna paska wzmacniana jest linkami stalowymi lub poliamidowymi, a warstwa podatna z gumy lub kauczuku. Trzecią warstwą wchodzącą w skład paska klinowego jest warstwa tkaninowo-gumowa. Całość owija i zabezpiecza zwulkanizowana taśma płócienna.
W zestawach paska klinowego bardzo rzadko występują obecnie klasyczne paski klinowe. Znacznie częściej są to paski klinowe zębate.
W skład typowego, kompletnego zestawu paska klinowego – jakich wiele możesz znaleźć na Ucando.pl – wchodzą:
Cały taki kompletny zestaw paska klinowego powinieneś wymieniać zgodnie z interwałem zalecanym przez producenta Twojego samochodu, jeśli jednak chcesz zabezpieczyć się dodatkowo przed problemami z rozrządem, skróć ten interwał o jakieś 20-40 tys. km. Zdaniem wielu jest to dobra metoda na uniknięcie katastrofalnego w skutkach (przy większości współczesnych silników) zerwania paska klinowego napędzającego rozrząd.