W samochodzie pracują trzy kluczowe płyny eksploatacyjne – olej silnikowy, olej przekładniowy oraz płyn chłodniczy. Zadaniem tego ostatniego jest zapewnienie optymalnej temperatury jednostce napędowej, aby mogła ona osiągać odpowiednie parametry pracy. Jakiekolwiek niedobory płynu chłodniczego w układzie mogą być przyczyną przegrzania, a nawet zatarcia silnika. Dlatego też każdy kierowca powinien kontrolować zbiorniczek płynu chłodzącego oraz poziom znajdującej się w nim cieczy.
Płyn chłodniczy to ciecz robocza charakteryzująca się odpowiednimi właściwościami chemicznymi. Cały układ chłodniczy w samochodzie odpowiada za utrzymanie optymalnej temperatury silnika oraz odprowadzanie z niego nadmiernej ilości ciepła generowanego podczas pracy jednostki napędowej. W starszych modelach aut płyn chłodniczy osiąga temperaturę od 85 do 95 stopni Celsjusza, natomiast w nowszych konstrukcjach wartość ta oscyluje w okolicach nawet 115 stopni Celsjusza. Osiągnięcie takich parametrów pozwala zminimalizować zużycie mechaniczne najważniejszych elementów silnika oraz uzyskać maksymalne osiągi przy minimalnym spalaniu.
W najnowszych konstrukcjach silnikowych układ chłodzenia składa się z kilku istotnych elementów. Jednym z nich jest zbiornik płynu chłodniczego, który mimo swej niepozorności odgrywa ważną rolę w całym procesie chłodzenia silnika. Jego głównym zadaniem jest przechowywanie w bezpieczny sposób cieczy wykorzystywanej do ochrony jednostki napędowej. Zbiornik wyrównawczy płynu chłodzącego wykonany jest najczęściej z półprzezroczystego tworzywa, które pozwala na pełną kontrolę aktualnego poziomu cieczy bez konieczności zdejmowania korka. Każdy zbiorniczek płynu chłodzącego powinien posiadać na swej obudowie dwie wartości – min. I max. Poziom płynu znajdujący się pomiędzy tymi dwiema skalami pozwala zapewnić jednostce napędowej prawidłową pracę.
Zbyt mała ilość płynu chłodniczego w układzie lub całkowity brak chłodziwa kończy się zazwyczaj przegrzaniem silnika, a w ekstremalnych sytuacjach jego zatarciem, czyli kompletnym zniszczeniem. Pamiętajmy, że skład płynu chłodniczego różni się w zależności od strefy klimatycznej, w jakiej jest eksploatowany. I tak np. w Europie stosuje się płyny składające się zazwyczaj w 50 proc. z wody zdemineralizowanej, w 49 proc. z glikolu etylenowego lub propylenowego, a w mniej niż 1 proc. ze środków chemicznych zapobiegających korozji, pienieniu czy powstawaniu kamienia kotłowego.
Awarie układu chłodzenia są zawsze niebezpieczne dla silnika samochodowego. Dotyczy to również przechowywania oraz transportowania chłodziwa w układzie. Uszkodzony zbiornik wyrównawczy chłodnicy może być przyczyną przedostawania się płynu chłodniczego do oleju silnikowego lub komory spalania. W efekcie dojdzie do wzrostu ciśnienia w układzie chłodzącym oraz pojawienia się mazi o barwie kawy z mlekiem w oleju silnikowym. Jeżeli zauważymy, że zbiorniczek płynu chłodzącego ma widoczne pęcherzyki powietrza, a także znajduje się w nim olej, wówczas możliwe jest, że doszło do uszkodzenia uszczelki głowicy, jej pęknięcia lub nawet poważnego uszkodzenia bloku silnika.
Proponujemy tanie zbiorniczki płynu chłodzącego o bardzo dobrej jakości wykonania, potwierdzone odpowiednimi certyfikatami i homologacjami. Wszystkie oferowane produkty są fabrycznie nowe i zostają dostarczone przez czołowych producentów osprzętu silnikowego. Oferta UCANDO to najlepsza na rynku relacja ceny do jakości wykonania.
Zapraszamy do UCANDO po tanie zbiorniczki płynu chłodzącego do każdego współczesnego modelu auta!