Klimatyzacja samochodowa ma przede wszystkim zapewnić odpowiednio niską temperaturę we wnętrzu auta w upalne dni. Obok komfortu termicznego ma ona również ogromny wpływ na kwestie bezpieczeństwa jazdy. Zostało naukowo udowodnione, że dłuższa jazda w wysokiej temperaturze znacznie zmniejsza koncentrację oraz zdolności poznawcza u kierowcy. Obniżenie temperatury nawet o kilka stopni może istotnie pomóc kierowcy w przezwyciężeniu zmęczenia i lepszym skupieniu się na prowadzeniu auta.
System klimatyzacji samochodowej jest zbudowany z wielu elementów. Bez niektórych z nich żaden układ chłodzący nie miałby prawa działać. Jednymi z takich elementów są zawory klimatyzacji, w tym przede wszystkim zawór rozprężny klimatyzacji.
Rozprężny zawór klimatyzacji znajduje się pomiędzy filtrem osuszaczem a parownikiem. Jego zadaniem jest regulacja przepływu czynnika chłodniczego do parownika. Zawór rozprężny klimatyzacji obniża ciśnienie oraz temperaturę czynnika do poziomu umożliwiającego całkowite jego odparowanie w parowniku i odebranie przez czynnik ciepła z wnętrza pojazdu.
W standardowym zaworze rozprężnym przepływ czynnika jest regulowany przez grzybek zaworu, na który oddziałuje zarówno siła sprężyny, jak i różnica ciśnień działających na dwie strony membrany. Napięcie sprężyny otwiera i zamyka zawór rozprężny klimatyzacji. Sprężyna steruje ilością trafiającego do parownika czynnika chłodniczego, a także ilością czynnika opuszczającego parownik. Ze względu na budowę rozróżniamy rozprężne zawory klimatyzacji typu „L” i „H”.
Zawór rozprężny klimatyzacji zbudowany jest z:
Dysza rozprężna jest umieszczona pomiędzy skraplaczem a parownikiem. Jej zadaniem jest regulowanie dopływu czynnika chłodniczego do parownika. Dysza rozprężna klimatyzacji ma postać rurki o małej średnicy wyposażonej w kalibrowany otwór znajdujący się wewnątrz cylindrycznej obudowy wykonanej z tworzywa sztucznego. Kalibrowana dysza rozprężna obniża ciśnienie dopływającego ze skraplacza czynnika chłodniczego. Po przejściu przez mały otwór dyszy czynnik zostaje rozpylony, co ułatwia jego odparowanie w parowniku. Na wlocie i wylocie dyszy dławiącej znajdują się siatkowe filtry klimatyzacji samochodowej, które wyłapują wszelkie zanieczyszczenia stałe z czynnika chłodniczego.
Każdy element mechaniczny ma swoją żywotność i czas technicznej przydatności. O tym, czy klimatyzacja samochodowa działa prawidłowa, decyduje w dużej mierze sprawność techniczna zaworu rozprężnego.
Pojawiający się szron na parowniku sugeruje najczęściej, że czujnik nie zadziałał i czynnik chłodzący o nieodpowiedniej temperaturze przedostał się dalej do układu. W efekcie dochodzi do zablokowania dróg przepływu mas powietrza, co uniemożliwi pobieranie z nich ciepła. Winę za to ponosi niewielki termostatyczny zawór rozprężny klimatyzacji.
Popularni producenci zaworów klimatyzacji
Zawory klimatyzacji i wkładki do klimatyzacji samochodowej tylko w UCNDO w najniższej cenie! Sklep zapewnia najlepszą relację ceny do jakości oferowanych produktów. Wszystkie oferowane produkty są fabrycznie nowe i posiadają gwarancję producenta.
Zapraszamy do UCANDO po świetnej jakości zawory klimatyzacji. Gwarantujemy fachową pomoc techniczną oraz szybką realizację zamówienia.