Zawieszenie samochodowe pneumatyczne to układ zawieszenia pojazdu, którego podstawowy element składowy stanowi para pneumatycznych poduszek. Poduszek używa się w miejsce zwykłych amortyzatorów lub resorów. Każda poduszka zawieszenia pneumatycznego wypełniona jest powietrzem i ma za zadanie tłumić drgania.
Zasada działania zawieszenia samochodowego pneumatycznego jest bardzo prosta. Powietrze zostaje pobrane z otoczenia podczas rozruchu silnika, przy pomocy kompresora i przewodów ciśnieniowych. Dostarczone do poduszki zawieszenia pneumatycznego pozostaje tam a komputer pokładowy jedynie reguluje jego poziom.
Największym plusem zawieszenia pneumatycznego jest niespotykany komfort podróżowania samochodem. Ponadto do największych zalet zawieszenia samochodowego pneumatycznego zaliczamy stały prześwit samochodu, niezależny od załadowania pojazdu oraz poprawę cech terenowych samochodu. Nie bez powodu więc zawieszenie pneumatyczne montuje się przede wszystkim w samochodach segmentu Premium oraz typu SUV.
Według producentów zawieszenie samochodowe pneumatyczne i jego poszczególne elementy produkuje się tak, by bez problemu wytrzymywały przebiegi rzędu 300 tys. kilometrów. Praktyka pokazuje jednak, że nie zawsze tak jest. Zdarza się, że zużycie eksploatacyjne dopadnie elementy zawieszenia pneumatycznego nieco wcześniej. Istotne jest jednak to, że takie sytuacje wynikają zwykle z braku regularnej kontroli układu.