Zamek centralny jeszcze niedawno uważany był za luksusowe wyposażenie auta, którego zamontowanie wymagało dodatkowej opłaty. Obecnie rozwiązanie to stało się niezwykle powszechne i spotykane w zdecydowanej większości nowoczesnych samochodów.
Początkowo zamki centralne działały na zasadzie pneumatycznej, wykorzystując regularnie napełniany w trakcie jazdy zbiornik sprężonego powietrza. Współczesne zamki oparte są na elektrycznych siłownikach, co jest uważane za mechanizm dużo prostszy, jednak całkowicie zależny od akumulatora.
W przypadku awarii zamka centralnego jej przyczyny najczęściej należy doszukiwać się w pilocie, tzw. centralce lub w elektrycznych siłownikach, które należą do najmocniej eksploatowanych elementów całego systemu.
Największym problemem związanym z awarią zamka centralnego nie jest konieczność naprawy lub wymiany poszczególnych części, ale zwyczajny brak możliwości dostania się do samochodu. Wprawdzie teoretycznie wszystkie zamki można otworzyć również tradycyjnie, za pomocą kluczyka, jednak notoryczne zapominanie o konserwacji zamków sprawia, że po latach nieużywania te zwyczajnie odmawiają współpracy.
Zamek centralny jest podstawowym systemem antykradzieżowym samochodu, jednak dla zwiększenia bezpieczeństwa auta warto zainwestować w dodatkowe rozwiązania. Jednym z najpopularniejszych i jednocześnie najtańszych jest blokada kierownicy.
Wyróżniamy dwa podstawowe rodzaje blokad kierownicy:
Za najskuteczniejszy model blokady kierownicy uważa się obecnie ten, który oprócz ramienia zapierającego się o deskę rozdzielczą, posiada również składany dysk z hartowanej stali, dzięki któremu można zabezpieczyć kierownicę przed przepiłowaniem i zdjęciem założonej blokady.