Termostat oleju to jeden z kluczowych elementów samochodowego układu chłodzenia. Jego awaria to właściwie koniec marzeń o właściwym chłodzeniu jednostki napędowej. Mimo swej prostej budowy i zasady działania, termostat stanowi bardzo ważny element w prawidłowym działaniu silnika spalinowego.
Termostat do chłodnicy oleju to bardzo proste urządzenie, które można spotkać nie tylko w samochodach, ale również w licznych urządzeniach gospodarstwa domowego (np. pralki, żelazka, itp.). Termostat to tak naprawdę prosty mieszek stworzony z cienkiej mosiężnej blachy, posiadający zawór grzybkowy. W zależności od modelu samochodu można również spotkać termostat oleju zawierający dodatkowo wosk, miedź, grafit oraz aluminium.
Termostat chłodnicy oleju steruje przepływem cieczy pomiędzy małym i dużym obiegiem. Gdy medium chłodzące w układzie jest zimne, wówczas termostat pozostaje zamknięty, a medium opływa blok silnika oraz jego głowicę, docierając do termostatu. Stamtąd jest ono odsyłane z powrotem. Jest to tzw. obieg krótki. W momencie, gdy temperatura medium osiągnie około 95 stopni Celsjusza, mieszek termostatu pod wpływem ciepła otworzy zawór, pozwalając na dostanie się cieczy do chłodnicy. Gdy przepływające przez radiator medium obniży swoją temperaturę do około 20 stopni Celsjusza, wówczas termostat do chłodnicy oleju zostaje ponownie zamknięty.
Aby termostat mógł prawidłowo funkcjonować, musi być cały czas czysty i maksymalnie drożny. Jakiekolwiek jego zatkanie, zacinanie lub pojawienie się w nim pęcherzyków powietrza będzie prowadzić do problemów z jego działaniem, a tym samym kłopotów z właściwym funkcjonowaniem całego układu chłodzenia. Termostat oleju może ulec awarii w pozycji otwartej oraz uszkodzeniu w pozycji zamkniętej. W pierwszym przypadku awaria termostatu oleju objawia się tym , że chłodzenie działa bez przerwy na całym obiegu, przez cały czas wykorzystując działanie chłodnicy. Temperatura medium chłodzącej jest wówczas za niska, natomiast jednostka napędowa nie jest w stanie osiągnąć odpowiedniej temperatury roboczej. Dodatkowo wzrasta zużycie paliwa, a także drastycznie obniża się wydajność ogrzewania kabinowego. W przypadku awarii w pozycji zamkniętej, ciecz chłodząca nie ma możliwości przepływania przez chłodnicę, a tym samym schłodzenia się. Uszkodzony termostat chłodnicy oleju w tej pozycji powoduje, że medium zaczyna gwałtownie się nagrzewać, nie odprowadzając należycie ciepła z silnika. Jest to niezwykle groźna usterka, z którą jazda nawet na niewielkim dystansie może się skończyć przegrzaniem jednostki napędowej i jej zatarciem. Jeżeli więc zauważymy zbyt wysoką temperaturę silnika, może to oznaczać zbyt mały poziom medium chłodniczego w układzie, nieodpowiednio napięty pasek klinowy napędzający pompę wody lub uszkodzony termostat chłodnicy.
Największy wybór termostatów układu chłodzenia w UCANDO! Nasze części dostarczają wyłącznie sprawdzeni i godni zaufania producenci elementów układu chłodzenia i osprzętu silnikowego do samochodów. Wszystkie części są fabrycznie nowe i zostały objęte gwarancją producenta. Termostat oleju w UCANDO to doskonała jakość w niskiej cenie!
Zapraszamy do UCANDO po markowe i tanie termostaty oleju! Gwarantujemy fachową pomoc techniczną, olbrzymi wybór asortymentowy oraz szybką realizację zamówienia.