Klimatyzacja w samochodzie jest bardzo przydatna, pod warunkiem rozsądnego z jej korzystania. Pomimo stosowania wielu sterowników i systemów odpowiedzialnych za automatyczne działanie układu, klimatyzacja samochodowa nie jest urządzeniem całkowicie bezobsługowym. Wymaga przede wszystkim określonych czynności serwisowych, które zapewnią jej bezawaryjne działanie przez długie lata. Jednym z istotniejszych elementów układu, o którym kierowcy i mechanicy często zapominają, jest sterownik klimatyzacji samochodowej.
Współczesne samochodach, w zależności od klasy i wyposażenia, oferują kierowcy dwa podstawowe sposoby obsługiwania klimatyzacji – manualny oraz automatyczny.
W przypadku pierwszej opcji wykorzystywany jest sterownik klimatyzacji umożliwiający pracę jedynie z ręcznym ustawieniem parametrów. Drugie rozwiązanie to automatyczne sterowanie układem klimatyzacji, czyli najczęściej system climatronic.
W zależności od samochodu climatronic jest wyposażony z reguły w Automatyczny System Kontroli Temperatury (ang. Automatic Temperature Control – ATC) - kontrolowany i sterowany przez komputer pokładowy. Przekaźnik klimatyzacji odpowiedzialny za regulację temperatury przesyła do komputera pokładowego sygnały odebrane z czujników znajdujących się we wnętrzu pojazdu (m.in. czujniki nasłonecznienia na podszybiu, czujniki temperatury kanału zasysania świeżego powietrza, czujniki kontrolujące poziom temperatury nawiewanego powietrza). Uniwersalny sterownik klimatyzacji samochodowej dostosowuje optymalną temperaturę do aktualnych warunków panujących w kabinie pasażerskiej auta.
Według najnowszych badań niemieckiego ADAC, automatyczna klimatyzacja samochodowa zużywa mniej paliwa niż ma to miejsce w przypadku klimatyzacji manualnej.
Sterowniki klimatyzacji działają w oparciu o algorytmy, które to, w zależności od marki samochodu, mogą działać różnie. Mają one jednak jedną wspólną zasadę - intensywność chłodzenia i siła nadmuchu są proporcjonalne do różnicy między temperaturą w samochodzie, a tą, którą ustawiona zostanie na panelu automatycznej klimatyzacji. Jeżeli wsiadamy do rozgrzanego do 30 stopni Celsjusza wnętrza i nastawimy klimatyzację na 25 stopni Celsjusza, wówczas najprawdopodobniej będzie ona chłodziła i dmuchała łagodniej, niż gdy na panelu zadana zostanie temperatura 20 stopni Celsjusza.
Niektóre sterowniki klimatyzacji oferują ustawienie „Lo”, które pojawia się po ustawieniu najniższej możliwej temperatury, niejako poza zakresem. Wówczas klimatyzacja samochodowa przechodzi w tryb mocnego, bardzo agresywnego schładzania i zazwyczaj przestaje reagować na zmiany temperatury w kabinie samochodu.
Inteligentne sterowniki klimatyzacji stosowane w najnowszych autach są w stanie mieszać ciepłe powietrze z zimnym, wykorzystując jednocześnie i chłód z parownika klimatyzacji, i ciepło z nagrzewnicy układu ogrzewania. Dzięki temu można uzyskać łagodniejsze chłodzenie poprzez podniesienie temperatury powietrza wylatującego z dysz nawiewu.
Tylko w UCANDO kupisz sterownik i czujnik klimatyzacji w najniższej rynkowej cenie do każdego modelu samochodu. Wszystkie oferowane części sprowadzamy od najlepszych producentów układów chłodzenia i klimatyzacji na świecie.
Sklep UCANDO zaprasza do zapoznania się z ofertą części układu klimatyzacji samochodowej. Gwarantujemy fachową pomoc techniczną, najniższe ceny na rynku, olbrzymi wybór asortymentowy oraz szybką realizację zamówienia.