Mechanizm sterowania szybami w samochodzie jest odpowiedzialny za opuszczanie oraz podnoszenie szyb. Sterownik szyb może być manualny lub elektryczny i jest on zamontowany we wnętrzu drzwi samochodowych. Bez względu na to, czy działanie mechanizmu opiera się na korbce czy też silniczku elektrycznym, składa się on ze skomplikowanej konstrukcji dźwigni lub linek, które za pomocą prowadnic wprawiają szybę w ruch.
Obecnie coraz bardziej powszechne staje się elektryczne sterowanie szybami samochodowymi, zwłaszcza z przodu auta. Takie rozwiązanie umożliwia zamykanie i otwieranie szyb drzwiowych bez konieczności używania siły ludzkich mięśni. Elektryczny sterownik szyb uruchamiany jest za pomocą odpowiednich przycisków znajdujących się w drzwiach lub na środkowej konsoli. Silniczek prądu stałego ma możliwość obracania się w obie strony. Każdy taki obrót jest rejestrowany przez czujnik Halla i następnie przesyłany do modułu sterującego, który odczytuje aktualne położenie szyby w drzwiach.
Najczęstsze awarie podnośników szyb dotyczą przede wszystkim urwanych linek, pogiętych mechanizmów czy też zerwanych zaczepów mocujących szybę do prowadnic. Często również uszkodzony zostaje sterownik szyb oraz silniczek elektryczny odpowiadający za sprawne funkcjonowanie całego systemu. Wielu z tych awarii można zapobiec lub znacznie opóźnić je w czasie. Wystarczy jedynie systematycznie konserwować cały mechanizm sterowania szyb.
Sterowanie szybami samochodowymi to nie jedyny mechanizm z nimi związany, który ułatwia codzienną eksploatację auta. Szczególnie w zimie przydaje się bowiem system podgrzewania szyb. System ten umożliwia szybkie usunięcie zalegającego na szybach śniegu lub lodu, a także pozwala zniwelować pojawiającą się na nich parę wodną. Podobny patent stosuje się w bocznych lusterkach samochodu. Obecnie praktycznie każdy samochód wyjeżdżający z fabryki posiada podgrzewane lusterka na wyposażeniu seryjnym, a także system ogrzewania szyby tylnej.