Sprężyny śrubowe uważa się za najlepsze rozwiązanie spośród wszystkich typów metalowych elementów sprężystych zawieszenia. Na sprężyny zawieszania zdecydowała się większość producentów aut, przez co są one obecnie najczęściej stosowane w samochodach osobowych. Dzięki wykorzystaniu sprężyn, zawieszenie pojazdu może mieć kompaktową i przede wszystkim stosunkowo prostą budowę. Z uwagi na swoje zalety, sprężyny stosowane są nie tylko w zawieszeniu samochodów wyczynowych, ale nawet w pojazdach projektowanych i wykonywanych na potrzeby ekstremalnego off-roadu.
Podstawowym zadaniem sprężyn zawieszenia jest redukcja wstrząsów powstających podczas ruchu tzw. mas nieresorowalnych (koła, hamulce, części zawieszenia) na nierównym podłożu. W ten sposób sprężyny chronią auto przed uszkodzeniami i dbają o odpowiedni komfort jazdy.
Sprężyny zawieszenia gwarantują zdecydowanie większą elastyczność niż tradycyjne resory piórowe, jednak mają też pewne wady. W porównaniu ze wspomnianymi resorami, sprężyny nie są w stanie przenieść tak dużych sił i nie amortyzują równie skutecznie, przez co konieczne jest zastosowanie wraz z nimi naprawdę dobrych i mocnych amortyzatorów. Wymagania te przy współczesnych możliwościach konstrukcyjnych nie stanowią jednak żadnego problemu.
Sprężyny zawieszenia, w zamian za większe wymagania względem amortyzatorów, oferują niezwykle miękką charakterystykę pracy i dłuższy czas kontaktu kół z nierówną nawierzchnią.
Trwałość i niezawodność sprężyn zawieszenia zmniejsza się powoli wraz z przejechanymi kilometrami. Na ich żywotność wpływ mają również warunki atmosferyczne oraz sposób ich eksploatacji. Najczęściej występującą awarią sprężyn jest ich pękanie. Nierzadko zdarza się, że kierowcy nie są nawet świadomi faktu, że jeżdżą na popękanych sprężynach.
Sprężyny zawieszenia powinno się wymieniać parami zawsze, gdy któraś z nich ulegnie awarii lub też gdy mają już za sobą odpowiednio duży przebieg (200-300 tys. km).