Silnik krokowy – fachowo nazywany silnikiem regulacji prędkości obrotowej biegu jałowego – to jeden z elementów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania aut wyposażonych w silniki o zapłonie iskrowym (ZI) i z wtryskiem paliwa. Obecność silnika krokowego sprawia, że jednostka napędowa samochodu jest w stanie utrzymać stałą prędkość obrotową na biegu jałowym, a także w momencie wysprzęglania. Zachowanie stałej prędkości obrotowej możliwe jest dzięki odpowiedniemu sterowaniu dopływem powietrza na przepustnicy. Silnik krokowy dba o to, aby obroty te nie spadały poniżej pewnej minimalnej wartości, ponieważ spadek ten może oznaczać przerwanie pracy jednostki napędowej.
Podstawową rolą silnika krokowego jest dbanie o to, aby samochód nie zgasł w momencie, gdy jednostka napędowa pracuje na biegu jałowych oraz gdy dochodzi do tzw. wysprzęglania. Silnik krokowy pełni również funkcję wspomagającą podczas uruchamianiu auta. Ale to nie wszystko. Ponieważ silnik krokowy pracuje zwykle jeszcze przez jakiś czas po wyłączeniu jednostki napędowej, jego obecność pozwala w łatwy sposób ponownie odpalić samochód. Dodatkowo silnik krokowy jest w stanie wykryć niebezpieczeństwo, jakim jest rozładowanie się akumulatora i podnieść obroty biegu jałowego w celu jego podładowania.
Awaria silnika regulacji biegu jałowego jest dość łatwa do zauważenia, ale do jej potwierdzenia niezbędny jest specjalistyczny sprzęt. O awarii silnika krokowego zwykle świadczy fakt, iż samochód gaśnie po zwolnieni pedału gazu. Aby jednak mieć pewność, że wina tkwi w awarii silnika krokowego, należy posłużyć się skanerem diagnostycznym. Błędy w odczycie ze skanera zwykle oznaczają konieczność wymiany silnika krokowego.