Paski klinowe i wielorowkowe stanowią bardzo istotne elementy każdej jednostki napędowej. Gwarantują one synchroniczne przeniesienie napędu pomiędzy najważniejszymi elementami osprzętu silnika. W jednostkach spalinowych paski klinowe i wielorowkowe są wykorzystywane do napędzania m.in. wałków rozrządu, pomp wtryskowych, alternatora czy też pomp wody. Prawidłowo napięty i prowadzony pasek rozrządu zapewnia odpowiednią i bezpieczną pracę jednostki napędowej. Aby umożliwić silnikowi prawidłową pracę oraz odporność na obciążenia, niezbędne są inne elementy napędu ściśle współpracujące z paskiem, jak np. rolki prowadzące pasków klinowych.
Rolki paska klinowego mają duży wpływ na funkcjonowanie całego układu rozrządu. Położenie napędzanych kół wymaga odpowiedniego prowadzenia paska na rolkach. Rolki pasków wieloklinowych służą nie tylko do właściwego prowadzenia paska, ale również do zwiększenia kąta opasania, którego celem będzie zazębienie się jak największej ilości zębów podczas przenoszenia mocy, a także do ustalania długich sekcji w napędzie.
Rolka kierunkowa, czy też prowadząca, utrzymuje pasek klinowy na odpowiednim torze pracy. Im rolki prowadzące pasków klinowych zapewniają większy kąt opasania, tym możliwa jest wyższa zdolność do przenoszenia dużych obciążeń silnika. Powierzchnia styku paska z kołem pasowym zwiększa się analogicznie do kąta opasania. Rolka kierunkowa jest zazwyczaj wykonana ze stali lub tworzywa sztucznego (poliamidu) i może być ona gładka lub uzębiona. We wnętrzu rolki umieszczone jest jedno- lub dwurzędowe łożysko o powiększonej ilości smaru.
Od rolek paska klinowego zależy w dużej mierze sprawność całego układu napędu osprzętu jednostki napędowej. Usterka tego elementu może pociągnąć za sobą dotkliwe konsekwencje. Uszkodzenie jednej z rolek, na skutek dużych sił działających w układzie napędu, może spowodować wciągnięcie paska do układu rozrządu i jego całkowite zablokowanie. W takim przypadku konieczny będzie gruntowny remont silnika. Warto więc stosować wyłącznie sprawdzone rozwiązania pochodzące od renomowanych producentów elementów układu napędowego, a także pamiętać o systematycznym kontrolowaniu oraz serwisowaniu osprzętu silnika i paska napędowego.