Rozrząd to zespół części, które we wszystkich silnikach posiadających zębaty pasek rozrządu wymagają okresowej wymiany. Dopuszczalny przebieg poszczególnych elementów wchodzących w skład rozrządu – w tym również przebieg rolki prowadzącej pasek rozrządu – jest określany przez producenta samochodu, a informację o tym znaleźć można w fabrycznej książce serwisowej.
Awaria dowolnego elementu rozrządu może doprowadzić do całego ciągu zdarzeń, którego konsekwencją będzie konieczność przeprowadzenia gruntownej naprawy. Z uwagi na to, należy regularnie sprawdzać stan poszczególnych części rozrządu, a w razie konieczności przeprowadzić jego wymianę (bądź też wymianę kilku elementów rozrządu).
Rolka prowadząca pasek rozrządu pełni w całym układzie rolę elementu podtrzymującego pasek. Jej praca przypomina nieco zadanie, jakie wykonują rolki podajnika taśmowego.
Stopień zużycia rolek prowadzących bywa czasem trudny do ocenienia. Mogą wyglądać jak nowe, nawet jeśli stopień ich wyeksploatowania wskazuje na konieczność wymiany. Przeoczenie tego momentu może być bardzo niebezpieczne, gdyż pracujące rolki wirują z dużą prędkością i jeśli wskutek nadmiernej eksploatacji ich łożyska się zatrą, pasek rozrządu może zostać zerwany.
Wymieniając rolki prowadzące pasek rozrządu należy pamiętać, aby stosować się do zaleceń producenta i wybierać części gwarantującą wysoką jakość i dużą trwałość.
Wymiana rolek prowadzących pasek rozrządu w odpowiednim momencie jest niezwykle istotna, ponieważ zużycie tych części może prowadzić do zerwania paska, a to z kolei dla wszystkich nowych samochodów oznacza poważne uszkodzenia silnika.