Klimatyzacja samochodowa do niedawna była kojarzona wyłącznie z samochodami klasy Premium. Dziś taki system to już praktycznie standard wyposażenia w większości nowo produkowanych pojazdów, w tym także małych aut miejskich. Układ klimatyzacji odpowiada przede wszystkim za schładzanie powietrza kierowanego do wnętrza kabiny pasażerskiej i składa się z wielu elementów, wśród których jedną z kluczowych ról odgrywają węże klimatyzacji w samochodzie.
Początki klimatyzacji samochodowej sięgają lat 30. XX wieku, kiedy to amerykański inżynierowie zaczęli się zastanawiać nad różnymi możliwościami podniesienia komfortu podróżowania użytkowników samochodów. Pierwsze układy klimatyzacji były dość prymitywne i nie dawały kierowcy możliwości regulowania temperatury powietrza dostającego się do wnętrza auta. System był początkowo montowany wyłącznie opcjonalnie w samochodach posiadających dużą pojemność i moc. Dopiero w latach 50. XX wieku klimatyzacja samochodowa narodziła się w formie, jaką znamy obecnie. Pierwsze funkcjonalne układy trafiały jako standardowe wyposażenie do samochodów marki Chrysler (Imperial Airtemp), zyskując bardzo szybko uznanie i popularność wśród kierowców. Już 10 lat później klimatyzację standardowo montowano w około 50 proc. wszystkich oferowanych na rynku amerykańskim samochodach.
W skład systemu klimatyzacji wchodzą m.in. parownik, chłodnica, sprężarka, zawory, filtr osuszacz oraz przewód układu klimatyzacji. Do sprawnego działania systemu wykorzystywany jest czynnik chłodniczy, a więc specjalny gaz, który krąży w szczelnym, zamkniętym układzie dzięki ruchowi generowanemu przez sprężarkę (napędzana paskiem klinowym). Równocześnie z czynnikiem roboczym krąży również olej mineralny, który odpowiada za smarowanie sprężarki.
Przewody do klimatyzacji samochodowej to jeden z najczęstszych powodów awarii całego systemu. Nawet niewielka nieszczelność przewodu, zniszczone końcówki lub uszkodzone złączki prowadzą do zachwiania pracy układu i spadku jego wydajności. Pęknięty przewód powoduje wyciek czynnika chłodniczego oraz oleju mineralnego smarującego sprężarkę. Choć w takiej sytuacji klimatyzacja jest w stanie pracować nadal, lecz jej sprawność sukcesywnie spada, a kompresor klimatyzacji traci stopniowo swoje smarowanie. Klimatyzacja samochodowa w takim stanie technicznym obciąża dodatkowo jednostkę napędową, zwiększając spalanie. Wyciek czynnika roboczego prowadzi w efekcie do zaprzestania chłodzenia przez układ powietrza dostarczanego do kabiny pasażerskiej, a także do osuszania przez niego wilgoci, a w wyniku braku smarowania sprężarka może ulec zatarciu (koszty jej naprawy są spore!). Przewód układu klimatyzacji może ulec uszkodzeniu, a więc rozszczelnieniu, na skutek typowej eksploatacji, a także w wyniku kiepskiej jakości obsługi serwisowej lub podczas kolizji drogowej. Dlatego tak ważne jest regularne sprawdzanie szczelności całego układu klimatyzacji.
Popularni producenci przewodów klimatyzacji
W sklepie UCANDO znajdziesz bardzo dobrej jakości złączki, końcówki i przewody do klimatyzacji samochodowej w atrakcyjnej cenie rynkowej. Wszystkie dostępne produkty są fabrycznie nowe i pochodzą od sprawdzonych i godnych zaufania producentów.
Powiązane kategorie produktowe
Jeżeli potrzebujesz dobrej jakości przewód ciśnieniowy lub inne elementy eksploatacyjne systemu klimatyzacji, zapraszamy do UCANDO! Nasze produkty to najlepsza relacja ceny do jakości.