Chłodnice oleju to podzespoły, których budowa w znacznym stopniu przypomina budowę chłodnic wody. Podstawowa różnica sprowadza się w zasadzie do rozmiarów tych części – samochodowe chłodnice oleju to podzespoły znacznie mniejsze. Podzespół ten jest zbliżony kształtem do użebrowanej puszki. To właśnie do chłodnic oleju doprowadzany jest płyn chłodniczy a więc nie trudno się domyślić, że to właśnie ich rola polega na ustanowieniu modułu grzewczego.
Mechanizm ten jest bardzo korzystny z punktu widzenia eksploatacji samochodu. Podgrzewanie oleju zaraz po uruchomieniu jednostki napędowej gwarantuje bowiem prawidłowe smarowanie silnika i jego elementów ruchomych. Ponadto zyskuje na tym także układ oczyszczania spalin – wydłuża się jego trwałość. Rozwiązanie to jest bardzo korzystne, ponieważ podgrzewanie oleju zaraz po uruchomieniu silnika zapewnia odpowiednie smarowanie jednostki napędowej. Zyskuje na tym również układ oczyszczania spalin, a konkretniej – jego żywotność.
Typowa awaria samochodowych chłodnic oleju to przetarcie się, zużycie lub mechaniczne uszkodzenie przewodów chłodnicy. Jeżeli przewody chłodnicze uległy zniszczeniu lub zużyciu i doszło do nieszczelności, należy jak najszybciej wymienić je na nowe. To ważne, bowiem usterka spowodowana nieszczelnościami przewodów chłodnic oleju może mieć niekorzystny wpływ na pracę silnika samochodowego.
Zanim zdecydujemy się wymienić przewody chłodnicze na nowe warto sprawdzić, czy ich stan faktycznie wymaga natychmiastowej wymiany. Zdarza się bowiem, że materiał z którego zbudowane zostały przewody chłodnic oleju po prostu sparciał np. na skutek wilgoci. Można wówczas próbować drobnych napraw.
Każdy inny przypadek to konieczność wymiany przewodów chłodniczych na nowe. Przede wszystkim istotnym jest, by kupić dobrej jakości przewody, od znanych i cenionych w branży marek. Za takie należy uznać m.in. Febi, Sasic, Valeo i Topran. Użycie przewodów chłodnic oleju tych producentów to gwarancja najwyższej jakości i trwałości.