Elementem instalowanym w każdym nowoczesnym samochodzie osobowym, a także wyczynowym oraz sportowym jest chłodnica oleju. Jej podstawowym zadaniem jest utrzymywanie optymalnej temperatury środka smarnego, co pozwala na osiągnięcie przez smarowane części mechaniczne jak najdłuższej żywotności oraz odporność na trudne warunki użytkowania. Płyn chłodniczy doprowadza do niej przewód chłodnicy oleju, którego uszkodzenie grozi nieszczelnością układu i niebezpiecznym wzrostem temperatury środka smarnego.
Obecnie montowane są dwa podstawowe typy chłodnic oleju. Pierwszym typem jest chłodnica oleju chłodzona powietrzem (chłodzenie bezpośrednie), natomiast drugim jest chłodnica oleju z obiegiem cieczy chłodzącej, który bierze czynny udział w kontrolowaniu temperatury oleju (chłodzenie pośrednie).
Chłodnica oleju konstrukcyjnie jest zbliżona do chłodnicy cieczy chłodzącej. Podstawową różnicą między tymi dwoma elementami jest wielkość. Chłodnica oleju jest mniejsza, a kształtem jest zbliżona do użebrowanej puszki, do której, poprzez wąż chłodnicy oleju, doprowadzany jest płyn chłodniczy. Stanowi ona moduł grzewczy, w którym podgrzewanie oleju zaraz po uruchomieniu silnika zapewnia odpowiednie smarowanie jednostki napędowej. Zyskuje na tym również układ oczyszczania spalin, zwiększając swoją żywotność.
Chłodnice oleju są szczególnie ważne w samochodach wyposażonych w turbosprężarkę, która zwiększa moc jednostki napędowej, co w konsekwencji wymaga wydajniejszego smarowania ruchomych elementów silnika. W środku smarnym liczy się przede wszystkim jego lepkość, a więc parametr mówiący o zdolności i swobodzie przepływu środka smarnego w układzie. Lepkość ta zależy z kolei od temperatury oleju. Niewystarczające chłodzenie sprawi, że lepkość będzie bardzo niewielka, co w konsekwencji spowoduje, że smarowanie będzie utrudnione bez wymaganej w tym celu odpowiedniej gęstości cieczy. Gęstość środka smarnego powinna być na takim poziomie, aby pozwala przylegać mu do ruchomych części silnika, i jednocześnie olej powinien być na tyle rzadki, aby możliwy był jego swobodny przepływ przez przewód chłodnicy oleju. Takie zadanie spoczywa właśnie na chłodnicy oleju silnikowego, aby poprzez temperaturę dbać o właściwą gęstość środka smarnego.
Chłodnica oleju jest stosunkowo mało awaryjną częścią, głównie ze względu na swoje umiejscowienie. Zazwyczaj chłodnica jest schowana w okolicach silnika, przez co jest chroniona przed uszkodzeniami mechanicznymi. Najczęstszą awarią chłodnicy oleju wyposażoną w obieg płynu chłodniczego jest jej rozszczelnienie lub uszkodzony wąż olejowy, co w efekcie może prowadzić do zmieszania się płynu chłodniczego z olejem lub/i utraty czynnika chłodniczego, a w rezultacie do niekontrolowanego wzrostu lub spadku temperatury oleju silnikowego. Najgorszym z możliwych scenariuszy jest sytuacja, gdy do układu smarowania jednostki napędowej dostanie się płyn chłodniczy. Wówczas może dojść do zatarcia silnika, czego już nie da się naprawić. W takiej sytuacji jedynym wyjściem jest wymiana całej jednostki napędowej.
W UCANDO znajdziesz bardzo dobrej jakości przewód sztywny i przewód elastyczny do chłodnicy oleju, które sprowadzamy od najlepszych producentów osprzętu silnikowego na świecie. Wszystkie dostępne produkty są fabrycznie nowe i zostały objęte gwarancją producenta. Sklep UCANDO to najlepsza relacja ceny do jakości części samochodowych na polskim rynku.
Zapraszamy do UCANDO po przewody chłodnicy oleju. Zapewniamy profesjonalne wsparcie techniczne, najniższe ceny na rynku, olbrzymi wybór asortymentowy oraz szybką realizację zamówienia.