Każdy silnik spalinowy potrzebuje do prawidłowej pracy nie tylko paliwa, ale również powietrza, tworząc w ten sposób życiodajną mieszankę paliwowo-powietrzną. Zbyt mała ilość powietrza w takiej mieszance spowoduje większe zużycie paliwa, a jego spalanie nie będzie odpowiednie. Z kolei zbyt duża ilość powietrza doprowadzi do utraty mocy silnika. Aby temu zapobiec, konieczny jest sprawnie działający w samochodzie przepływomierz powietrza.
Idealną mieszanką paliwowo-powietrzną jest tzw. mieszanka stechiometryczna, w której występują proporcje 1:14,7, czyli do spalenia 1 kg paliwa zużyte zostaje 14,7 kg powietrza. Taka mieszanka zapewnia optymalne osiągi jednostce napędowej. Zachowanie idealnych proporcji mieszanki jest możliwe dzięki zastosowaniu przepływomierza. To on mierzy ilość powietrza trafiającego do silnika. Skład idealnej mieszanki zależy tak naprawdę od konstrukcji samochodu oraz pojemności jego silnika.
Samochodowy przepływomierz powietrza to niewielkich rozmiarów urządzenie montowane zazwyczaj za filtrem powietrza. Pełni ono rolę czujnika pomiarowego, mierzącego ilość powietrza trafiającego do silnika. Zebrane informacje przekazywane są do sterownika jednostki napędowej, który decyduje, ile paliwa ma trafić do komory spalania, a także koryguje na bieżąco ilość paliwa mającego wejść w skład mieszanki.
Istotną rolę w dostarczaniu odpowiedniej ilości powietrza, tym razem do turbosprężarki, odgrywa również regulator ciśnienia doładowania. Mierzy on przede wszystkim bezwzględne ciśnienie przed przepustnicą. Zebrane w ten sposób informacje pomagają sterownikowi silnika w obliczeniu wartości korekty ciśnienia doładowania. Jeżeli komputer otrzyma nieprawidłowe obliczenia proporcji powietrza z paliwem, wówczas najprawdopodobniej regulator ciśnienia doładowania uległ uszkodzeniu.
Obecnie na rynku samochodowym dostępne są 3 główne przepływomierze powietrza.
Samochodowy przepływomierz powietrza jest urządzeniem fabrycznie niezaliczanym do elementów eksploatacyjnych, a raczej do części bezobsługowych. Można się spotkać z informacjami, że przepływomierz należy wymieniać po przejechaniu od 100 do 120 tys. km. Trudno się z tym zgodzić, ponieważ zazwyczaj wytrzymuje on o wiele dłużej, przy prawidłowej eksploatacji i serwisowaniu samochodu.
Przepływomierz powietrza może ulec awarii głównie w wyniku zaniedbań w zakresie filtra powietrza. Przepływomierz nie znosi zanieczyszczeń, a przez brudny i żle działający filtr takie właśnie zanieczyszczenia do niego trafiają. Nieodpowiednie może być również wkładanie do zwykłych aut osobowych sportowych filtrów powietrza. Za ich sprawą, oczywiście, zwiększa się ilość dostarczanego powietrza, ale jednocześnie zwiększa się również ilość brudu trafiającego do przepływomierza.
Samochodowy przepływomierz powietrza może także zostać uszkodzony fabrycznie, choć są to sytuacje sporadyczne i dotyczą głównie tanich zamienników. Warto zwrócić również uwagę, czy styki wtyczki przepływomierza nie są zaśniedziałe.
Uszkodzony przepływomierz powietrza to nadmierne zużycie paliwa, drastyczny spadek mocy, nierówna praca silnika, kontrolka „check engine” czy dziura podczas przyspieszania.
Sklep UCANDO oferuje przepływomierze powietrza oraz regulatory doładowania w najlepszej jakości rynkowej. Wszystkie elementy dostarczają renomowani producenci części motoryzacyjnych. Cena części w stosunku do oferowanej jakości jest bardzo atrakcyjna. Produkty są fabrycznie nowe i zostały objęte gwarancją producenta.
Zapraszamy do UCANDO po tani przepływomierz do samochodu. Gwarantujemy fachową pomoc techniczną, olbrzymi wybór asortymentowy oraz szybką realizację zamówienia.