Pompa wody stanowi ważny element samochodowego układu chłodzenia. Jej rolą jest pompowanie krążącego w tymże układzie czynnika chłodzącego do silnika, chłodnicy oraz nagrzewnicy. Tłoczony za pomocą pompy wody czynnik chłodzący odbiera ciepło z jednostki napędowej, smaruje czołowe uszczelnienie mechaniczne pompy wody, a także chroni przed korozją wirnik pompy i chłodnicę.
Jak pokazuje praktyka, najczęstszym powodem powstawania różnorodnych uszkodzeń pomp wody jest używanie nieodpowiedniej lub mocno zanieczyszczonej cieczy chłodzącej. Niewłaściwa lub zanieczyszczona ciecz krążąca w układzie chłodzenia powoduje uszkodzenia mechanicznego uszczelnienia pompy wody, co skutkuje m. in. wyciekiem płynu.
Przyczyną awarii pompy wody może być również jej niewłaściwy montaż. Dzieje się tak choćby w przypadku złego napięcia paska napędowego lub ustawienia go w nieodpowiedni sposób, co prowadzi zwykle do uszkodzenia łożyska wirnika pompy wody, a następnie do jej zatarcia lub zablokowania.
Pompa wody, jak każdy inny element eksploatacyjny, podlega nieustannemu procesowi zużycia. W chwili, gdy zużycie pompy wody osiągnie stopień krytyczny, dochodzi do jej awarii, a tym samym do awarii całego układu chłodzenia. Aby zapobiec wynikającym z tego konsekwencjom, specjaliści zalecają częste kontrole stanu pompy wody oraz jej uszczelek, a w przypadku zauważenia jakichkolwiek uszkodzeń zagrażających ich dalszej eksploatacji – wymianę zużytych części.
Ponieważ przeciętna trwałość pompy wody zwykle plasuje się na poziomie trwałości napędu rozrządu, należy wymienić ją zawsze przy okazji wymiany napędu rozrządu, zwłaszcza jeśli jest ona napędzana paskiem lub łańcuchem rozrządu.