Pompy paliwa i podciśnienia należą do tych części samochodowych, których pojawienie się zostało wymuszone przez szybki rozwój technologiczny.
Pompa paliwa odpowiada w aucie za utrzymywanie odpowiedniego ciśnienia paliwa, a przede wszystkim za dostarczanie go do układu zasilania. Część tę zaczęto stosować na szeroką skalę w momencie, w którym konstruktorzy zastąpili tradycyjne gaźniki nowoczesnymi układami wtryskowymi. Elektryczne pompy paliwa, występujące powszechnie w niskociśnieniowych układach zasilania, od początku musiały umożliwiać generowanie nadwyżki ciśnienia, a umieszczane były głównie w zbiorniku paliwa. Umiejscowienie pompy w zbiorniku sprawia, że paliwo pełni dla niej podwójna rolę – jest zarówno czynnikiem chłodniczym, jak i smarującym.
Elektryczne pompy paliwa kojarzone są przede wszystkim z niskociśnieniowymi układami wtryskowymi, ale korzysta się z nich również w przypadku układów wysokociśnieniowych. Tu jednak posiadają już zupełnie inną budowę i działają według nieco odmiennych zasad.
Pompa podciśnienia znana jest również pod wywodzącą się z łaciny nazwą Vacuum pompy. Początkowo stosowano ją wyłącznie w samochodach z silnikiem diesla, obecnie spotykana jest również w autach napędzanych benzyną.
Wytwarzane przez pompę podciśnienie pełni kluczową rolę w prawidłowym funkcjonowaniu systemu wspomagania hamulców. Wykorzystuje się je również jako czynnik pośredniczący w procesie sterowania turbosprężarką. W samochodach z silnikiem benzynowym, w których zastosowano turbo oraz elektryczną przepustnicę, pompa podciśnienia służy również do rozwiązywania problemu ze zanikającym podciśnieniem w układzie dolotowym.